Nieuwe verpakkingslijn voor aspergeteler Teboza
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Nieuwe verpakkingslijn voor aspergeteler Teboza

  • 08 maart 2021
  • Door: Marjolein Straatman

Nederlanders zijn dol op asperges. Met name de vraag naar geschilde exemplaren blijft stijgen, merkt de Limburgse aspergeteler Teboza. Dankzij een nieuwe verpakkingslijn kunnen grotere volumes van het witte goud hun weg vinden van kwekerij naar bord. 

‘De nieuwe machine sealt met dezelfde hoeveelheid folie nu zes schalen asperges in plaats van vijf’

De coronapandemie heeft natuurlijk ingrijpende gevolgen. Een iets vrolijker bijeffect is dat Nederlanders meer aandacht besteden aan koken. Met luxere producten, misschien ook wel. Aspergeteler Teboza uit Helden zag de afname van asperges vorig seizoen in ieder geval flink stijgen. Ondanks het feit dat de horeca - toch een belangrijke afnemer van de groente - grotendeels gesloten was voor publiek. “Mensen willen asperges blijven eten. Juist nu verwennen ze zichzelf. De gedaalde vraag vanuit de horeca maken we weer goed door meer te leveren aan de retail”, vertelt Konrad Cyba, manager operations bij het aspergebedrijf. Niettemin deed corona een beroep op de creativiteit. In het handhaven van de anderhalve meter bijvoorbeeld, waardoor medewerkers nu onder meer werken tussen schermen. 

Oogst

Het aspergeseizoen loopt gemiddeld van begin februari tot de feestdag Sint Jan op 24 juni. Het is een periode waarin de Heldense onderneming samen met kleinere, aangesloten telers zo’n drie tot vier miljoen kilo witte, groene én paarse asperges oogst en levert aan klanten in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en Scandinavië. Het familiebedrijf, dat net na de oorlog is ontstaan, heeft nog steeds het hele proces van zaadje tot en met eindproduct in eigen hand. Na de oogst met het even secure als arbeidsintensieve aspergesteken, wordt de groente gesorteerd en gesneden. De bedrijfsprocessen zijn ingericht op drie stromen asperges: ongeschild onverpakt, geschild verpakt en ongeschild verpakt. Al bewegen de processen mee met ontwikkelingen in de markt. 

De trend

Dé huidige trend waar Teboza niet omheen kan, is de stijgende vraag naar geschilde asperges. Konrad ziet het als de toekomst, passend in een grotere ontwikkeling waarin klanten vaker de voorkeur geven aan gemak. Het vereist aanpassingen op de bedrijfsvloer. “Voorheen stond hier één schilmachine. Dat hebben we uitgebreid naar twee. Maar toen diende het volgende vraagstuk zich aan. De oude verpakkingsmachine kon de grotere output aan asperges niet aan en vormde een bottleneck. Daarom is de keuze gevallen op een nieuwe verpakkingsmachine waarmee we beter kunnen inspelen op de grotere aanvoer en klaar zijn voor de toekomst.”

Capaciteitsverhoging

De nieuwe sealmachine van het merk Proseal brengt een capaciteitsverdrievoudiging mee in het verpakken van de asperges. Voorheen werden per minuut 25 schalen geseald, nu kan dat oplopen tot 80. Het betekent dat ook het aantal schilmachines wederom is uit te breiden en dat Teboza in de toekomst dus nog grotere volumes kan verwerken. Voor de teler was het daarnaast belangrijk om een verduurzaming te realiseren ten opzichte van de oude situatie. “De nieuwe machine sealt met dezelfde hoeveelheid folie nu zes schalen asperges in plaats van vijf. Ook is de folie dunner”, zegt Konrad. Op mankracht wordt eveneens bespaard; ongeveer anderhalve fte. Het verpakken gebeurt in de nieuwe lijn volautomatisch en neemt procesonderdelen op zich die eerst handmatig verliepen.

Nadat een medewerker trays met asperges aanvoert, plaatst de sealmachine deze op afstand. Met behulp van twee armen wordt elke schaal omhoog getild, in het sealstation geplaatst en voorzien van een sealfolie. Vervolgens kan elke tray worden voorzien van een etiket, al beschikt de machine ook over een printer die de folie kan bedrukken.

Verduurzaming

Het is Sismatec dat zorgdroeg voor de nieuwe verpakkingslijn. De onderneming uit Almelo verkoopt sinds 1963 machines die onder meer voedsel doseren, wegen en verpakken. De verpakkingstechnologieën van het bedrijf vinden we onder meer terug in AGF, Wild & Gevogelte, Brood & Patisserie, Vis en Vlees. In het leveren van proces- en verpakkingsoplossingen speelt verduurzaming bij Sismatec een steeds grotere rol, laat commercial director Gerrit Tijhof weten. “Bij Teboza wordt er minder plastic folie gebruikt. Bovendien bestaat de folie uit mono-materiaal dat beter recyclebaar is. Dit is een duurzame manier van verpakken. Daarnaast onderzoeken en testen we voortdurend de alternatieven, zoals verpakkingen met pulp, karton en/of andere composteerbare materialen. Wij zorgen ervoor dat de machines de flexibiliteit hebben om ook de verpakking van morgen te kunnen verwerken. Ook dat is de toekomst”, zegt Gerrit.

Konrad is tevreden over de samenwerking. Al in zijn vorige baan in de fruitindustrie maakte hij kennis met de machines van het Almelose bedrijf. “Ook nu was er weer voldoende uitleg en training en worden alle vragen snel beantwoord”, geeft hij aan.

De nieuwe lijn draagt eraan bij dat Teboza ook met de verpakkingen kan blijven voldoen aan eisen ten aanzien van de voedselveiligheid. Mét een duidelijke efficiencyslag.

www.teboza.com
www.sismatec.nl 

Beeld: © Studio 38C

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2021