Great Italian Food Trade
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Great Italian Food Trade

  • 18 november 2014
  • Door: Darius Dongo

Voeding en drank uit Italië: hoe eenvoudig het ook klinkt, in de praktijk blijkt het moeilijk om échte kwaliteit te onderkennen in het enorme aanbod van Italiaanse producten dat verkrijgbaar is op de wereldmarkt. GIFT maakt deze markt transparant en inzichtelijk: een internationaal internetportal volledig toegewijd aan voortreffelijke en verrukkelijke Italiaanse producten.

GIFT is als een ‘virtuele vitrine’ van het allerbeste dat in Italië wordt geproduceerd. De portal biedt niet alleen producten, maar ook ervaring aan, met als doel: het promoten van Italiaanse voeding en dranken. Maar dan wel toegespitst op duurzaam geproduceerd, en uitsluitend voeding en drank van hoge kwaliteit. GIFT is meer dan alleen een verkoopkanaal. Het biedt naast producten ook geïntegreerd advies: over strategie, wetgeving, lobbying, events, voedselveiligheid, etikettering, handelsmerkbescherming, en meer.

Controle

Een team van experts selecteert met grote zorg de bedrijven die zich via de site presenteren. Vaak gaat het om kleine en middelgrote bedrijven die niet verbonden zijn met wereldwijde distributienetwerken en de internationale markt. Alle bedrijven moeten voldoen aan vooraf opgestelde parameters. Behalve een uitgebreide selectie op kwaliteit en controle of het bedrijf echt de hoogste productiestandaarden naleeft, evalueert GIFT hoe serieus en professioneel de organisatie is: Zo worden de historie en relatie met van de onderneming met zijn omgeving onder de loep genomen, en wordt er gekeken naar de betrokkenheid op het gebied van sociale verantwoordelijkheid en duurzaamheid.

Reis rond de wereld

Na de uitgebreide selectie, beginnen de Italiaanse voedingsmiddelen en dranken hun ‘reis rond de wereld’ via GIFT’s virtuele platform. De site maakt gebruik van geavanceerde SEO (Search Engine Optimization) technologie, waardoor de portal een toppositie in zoekmachines bereikt wanneer er gezocht wordt op de tekst ‘made in Italy’. Om contact en dialoog te faciliteren met de wereldmarkt, is de site beschikbaar in maar liefst acht talen: Chinees, Arabisch, Russisch, Portugees, Spaans, Engels, Frans en Italiaans. Dit betekent dat 3,7 biljoen mensen over de hele wereld de content kunnen lezen. Alle teksten worden verzameld door moedertaalsprekende redacteuren met een grondige kennis van de Italiaanse foodcultuur. Dit unieke kenmerk geeft GIFT de mogelijkheid het erfgoed van Italiaans eten te positioneren in een perfecte synthese met de verwachtingen, gebruiken en achtergrond van iedere doelgroep.

Voor iedere businessbehoefte

GIFT biedt daarnaast een complete range van nevengeschikte diensten aan, zoals advies rondom de ontwikkeling en herziening van voedingsetiketten en product- en processcertificering, en juridisch advies bij binnenlandse en internationale merkregistratie en –bescherming. Ook zijn er ad-hocdiensten beschikbaar, waarmee GIFT vrijwel iedere businessbehoefte weet te dekken.

Beursondersteuning

Om internationalisering te ondersteunen, brengt GIFT Italiaanse bedrijven naar de belangrijke internationale beurzen. Deze zomer bijvoorbeeld maakten ze zich sterk voor de participatie van een groep Italiaanse wijnproducenten op de 2014 Beijing (Yanqing) International Wine Exposition onder de GIFT-vlag. Eigenaren van internationale bedrijven die de ‘Italy for Expo 2015’ gaan bezoeken, kunnen profiteren van de uitnodiging van GIFT voor de ‘Italian Food Club 4 Expo. Dit is een ‘dedicated space’ voor foodkennis uit Italië, producten en cultuur, er is ruimte voor discussie en meetings met producenten, kopers en experts op het gebied van agribusiness.

De grondlegger

GIFT werd gelanceerd in 2012. Het project is ontsproten aan het brein van Dario Dongo: advocaat, journalist en grondlegger van de site www.ilfattoalimentare.it. Dongo is een absolute kenner van voedselwetgeving, met zijn tien jaar ervaring als hoofd van de afdeling ‘Europees en regulatief beleid’ bij de Federalimentare (de Italiaanse Federatie Food Industry). Zijn uitgebreide kennis van het gastronomisch erfgoed van Italië, gecombineerd met het commitment om alleen het állerbeste te willen promoten, komen naadloos samen in dit project. Ultiem doel: de eet- en drinkcultuur van Italië en de duurzame productie van Italiaanse producten verspreiden en het faciliteren van internationale handel. Daro Dongo is ook auteur van het boek ‘The Food label’, dat de veranderingen illustreert rondom de invoering van verordening (EG) nr. 1169/2011. De Engelstalige editie is te downloaden via www.vakbladvoedingsindustrie.nl

Garantie

Dankzij de accurate kennis van de Italiaanse gastronomische traditie kan GIFT de Nederlandse markt de beste agro-food producten aanbieden; geborgd op ieder niveau en een veilige voedingsmakelaardij voor beide partijen. Dezelfde garantie wordt aangeboden voor de brede range aan zakelijke dienstverlening van GIFT, diensten die worden verzorgd door een team van professionals met bewezen ervaring in de internationale arena.

Voor vragen kunt u contact opnemen met de Nederlandse partner Sergio Carbonara ([email protected])

www.greatitalianfoodtrade.com

Sergio Carbonara

Bron: © Great Italian Food Trade