Bakkerij Fuite haalt het maximale uit gebruikte machines: Veilen is het nieuwe verkopen
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Fuite veilt gebruikte machines: Veilen is het nieuwe verkopen

  • 17 juni 2024
  • Door: Naomi Heidinga

Bakkerij Fuite is een industriële bakkerij met vestigingen in Apeldoorn en Hardinxveld. Operationeel directeur Klaas Fuite springt graag in op kansen, ook als daarvoor aanpassingen aan zijn lijnen nodig zijn. Zijn devies: als machines niet worden gebruikt, moeten ze weg. Dat gaat gemakkelijk via Troostwijk Auctions. 

‘Door zorgvuldig te plannen ligt de productie niet lang stil’

Bij het familiebedrijf Bakkerij Fuite hebben ze het niet over jaren, maar over generaties. Sinds 2001 staat Klaas, de derde generatie, aan het roer; een ondernemer die telkens nieuwe markten en kansen vindt. Klaas’ opa begon met een dorpsbakkerij aan huis, in IJsselmuiden. De dorpsbakkerij groeide, de klantenkring veranderde en in 2004 verhuisde de inmiddels industriële bakkerij naar Apeldoorn. Die locatie werd al snel te klein; in Hardinxveld-Giessendam openden ze een tweede vestiging. Het bedrijf richt zich uitsluitend op het leveren van een range aan broodproducten, aan retailers en industriële verwerkers, en het moderne ambacht staat er hoog in het vaandel. 

Overbodige machines

In Apeldoorn is inmiddels elke vierkante meter benut. Uitbreiden gaat niet meer. Als er nieuwe machines nodig zijn, moeten oudere lijnen eruit. In plaats van deze op te slaan, worden overbodige machines en lijnen direct verkocht. Daarvoor schakelt de ondernemer Troostwijk Auctions in. “Dat hebben we ook in Hardinxveld-Giessendam gedaan. Daar huurden we een loods die volstond met machines. Zonde van het geld, want de machines worden elke dag minder waard. Bovendien zit je met allerlei verborgen kosten, bijvoorbeeld voor de verzekering. Tegen de tijd dat je de machines wellicht nodig hebt, doen ze het niet meer. Of mogen ze in Nederland niet meer gebruikt worden omdat ze niet voldoen aan wet- en regelgeving. Groot voordeel van Troostwijk inschakelen, is dat ze je compleet ontzorgen. Je hebt er zelf geen rompslomp aan, en je zit naderhand niet met claims wat betreft garantie. In zes tot acht weken is het hele proces afgerond.”

Kansen zien, mogelijkheden pakken

Die aanpak past bij Klaas. Waar andere partijen wellicht ‘nee’ zeggen, kijkt hij liever naar de mogelijkheden. Toen de verkoop van de sandwiches bij tankstations op kwam, sprong hij daar direct op in. Inmiddels is Bakkerij Fuite één van de grootste toeleveranciers in de foodservicemarkt. Ook zag hij mogelijkheden voor de online retail, dat in 2014 operationeel werd. “Het produceren voor een e-commerce bedrijf vraagt de nodige aanpassingen aan het proces. Te laat leveren is geen optie, en de kwaliteit van de producten moet altijd goed zijn”, vertelt hij.

“Een luchtvaartmaatschappij zocht een leverancier van kleine hamburgerbroodjes”, geeft hij als derde voorbeeld. “De broodjes moesten af te bakken zijn in een vliegtuigoventje. Daarvoor was een aanpassing in onze lijn nodig. Geen probleem. Vervolgens ga je kijken wat je nog meer voor zo’n partij kunt doen. Dan wordt het interessant! Wanneer je ervoor zorgt dat alleen jíj bepaalde dingen kunt leveren, is het voor de klant vanzelfsprekender om een langere relatie aan te gaan.” Dankzij dit soort innovaties weet Bakkerij Fuite zich te onderscheiden van andere aanbieders. “Als lid van Innofood kom ik regelmatig bij andere producenten in de voedingsindustrie over de vloer. Bij een vleesverwerker zag ik dat ze barbecuepakketten maakten met verschillende soorten vlees. Dat wilde ik ook, maar dan voor een verpakking met verschillende bolletjes. De verpakkingslijn die de vleesverwerker gebruikte was voor ons te prijzig. Een engineer ontwierp daarom een soortgelijke, voor ons passender oplossing.”

Online veiling

Om plaats te maken voor die lijn, moest er ook weer wat weg. Terug naar Troostwijk dus. Klaas heeft inmiddels twee keer machines aangeboden via het online veilingplatform. “Het werkt heel eenvoudig”, legt de ondernemer uit. “Zo’n zes maanden voor de verkoop gaat Troostwijk met mij, de verkoper, om tafel, om te plannen wanneer de machines online worden gezet. Door zorgvuldig te plannen kan de oude lijn just-in-time worden weggehaald, zodat de productie niet lang stil ligt. Troostwijk zorgt voor professionele foto’s, waarop de verkoopwaar tot in detail is te zien, ze organiseren een kijkdag en zorgen voor een goede omschrijving. Daarnaast zorgen ze voor een enorm kopersbereik, zowel in Nederland als internationaal. Het is heel knap, maar hun voorspellingen wat betreft de opbrengst kloppen. In sommige gevallen kreeg ik zelfs meer. Onlangs heb ik zo bijvoorbeeld een gasoven verkocht; die is naar Oost-Europa gegaan. De gasprijzen zijn daar lager dan hier, evenals het uurloon. In Nederland loont het niet om een machine te reviseren, daarvoor is het uurloon te hoog. In sommige andere landen kan dat nog wel. Zo kan een oven nog jaren mee.”

www.bakkerijfuite.nl
www.troostwijkauctions.com

Beeld: ©Koos Groenewold

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2024