De klimaatverandering leidt tot onzekerheid van oogsten en problemen in de logistieke keten, terwijl de wereldbevolking groeit en de vraag naar voedsel dus toeneemt. Een grotere efficiëntie en het voorkomen van verspilling in de keten zijn essentieel. Hoe dat te bereiken? Met digitalisering en automatisering!
Hoe kan digitalisering, automatisering en robotisering de voedselverwerkende sector een boost geven? Dat was de hoofdvraag van de paneldiscussie tussen vier experts in de voedingsindustrie tijdens het Food Tech Event op 16 mei. Georganiseerd door Next Tech Food Factories en gemodereerd door Judith Witte, hoofdredacteur van Vakblad Voedingsindustrie, ontspon zich op het podium in drie kwartier een levendige discussie over kansen en uitdagingen, valkuilen en knelpunten.
Martijntje Vollebregt, onderzoeker Food Technology WUR: “De digitale en technologische transitie in food is geen kortetermijn onderwerp. Het vinden van antwoorden en oplossingen vergt tijd, kennis en investeringen. Kennis van product-procesinteracties is daarbij essentieel: dit is de context waarin de technologie moet opereren.”
Roef van Duin, sectorspecialist: “Digitalisatie biedt zeker kansen, maar we gaan dat potentieel alleen benutten als we de systemen in dienst stellen van praktische problemen en uitdagingen. De mens blijft daarin cruciaal; medewerkers moeten ermee kunnen werken. In mijn optiek is er té vaak sprake van een technology-push, mede gedreven door angst de boot te missen.”
Allard Martinet, director productions Marel Poultry: “We kruien inderdaad veel techniek naar binnen. Welke TD kan dat onderhouden? Complexer is echt niet altijd beter: het bouwen van spaceships is niet nodig om de klant te helpen. Schaarse technici moeten gekoesterd worden, maar daarmee zijn we er niet. Digitalisering moet naar mijn mening meerdere doelen dienen: ga niet alleen automatiseren vanwege personele uitdagingen, maar zorg ervoor dat er daarmee ook meer grip en inzicht ontstaat bij plantmanagers, servicetechnici en andere relevante mensen in de fabriek.”
Bart Winter, supply chain manager Unilever Ice Cream: “Op het gebied van digitalisering loopt de voedingsindustrie nog steeds achter ten opzichte van bijvoorbeeld car manufacturing. De food is niet sexy, de marges zijn klein. Toch ben ik ervan overtuigd dat digitalisering écht kan helpen om de keten, van boeren tot en met consumenten, efficiënter te maken en problemen op te lossen. Laten we met trots achter verandering staan; Nederland als future-fit digitaal voedselparadijs.”
Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2024