Micro-algen staan aan de goede kant van het gezondheidsspectrum. Immers: het eencellige plantje zonder wortels en blaadjes heeft een compleet voedingsprofiel en vermenigvuldigt zich om de acht uur. Green fastfood dus.
Volgens zakenbank Barclays zal de wereldwijde omzet van vleesvervangers in tien jaar tijd naar 140 miljard dollar stijgen. Van dat vooruitzicht worden Marcel Oogink, directeur/eigenaar van micro-algen producent Duplaco, en zijn twaalfkoppige team specialistische medewerkers heel blij. Om te komen waar ze nu zijn, werd er heel wat gevraagd van het doorzettingsvermogen en lef van Marcel. Opgeven was geen optie: ”Ik hou wel van een uitdaging!”, lacht hij.
Marcel werkte eerder bij de in 2013 failliet verklaarde algenproduct Ingrepro. “Een van de oorzaken van het faillissement was het veel te dure kweekproces. Ik ben chemisch technoloog en ging op zoek naar een andere, goedkopere productiemethode. Na veel onderzoek vond ik die. In grote lijnen komt het erop neer dat wij heterotroof algen kweken: we produceren veel algen op een kleine oppervlakte, zonder zonlicht. Daarbij gebruiken we weinig water en hebben we lage energiekosten, waardoor de kostprijs laag is. Bovendien kunnen wij jaarrond produceren, waarmee wij stabiliteit en een continue aanvoer naar onze klanten kunnen garanderen.”
Marcel had met de opzet van zijn bedrijf de tijdgeest mee. Toen hij met Duplaco begon, waren superfoods in opkomst en de consumentenvoorkeuren veranderden. “2015 was een spannend jaar; het was onze ‘proof of concept-periode’. Twee jaar later stond er een pilotfabriek en vorig jaar besloten we onze productiecapaciteit uit te breiden. Sinds begin januari zitten we in Oldenzaal, met de nieuwste technologie en een modern Research & Development centre. Onze ambitie is om binnen vijf jaar 100 keer meer microalgen te produceren: een groei van 10 tot 15 ton per jaar naar 1000 tot 1500 ton per jaar.”
Micro-algen worden al veel gebruikt als functioneel ingrediënt in uiteenlopende producten, zoals snoepgoed en deegwaren. De groene kleur van micro-algen is bovendien hittebestendig. “Of de kleur geen spelbreker is? Dat denk ik niet. Integendeel; groen wordt geassocieerd met verantwoord en gezond. En een beetje gek. Met een beetje algenpoeder door bijvoorbeeld cakebeslag, wordt cake groen. Kinderen zijn daar gek op. Algen kun je ook met uiteenlopende producten zoals vlees, sappen en deegwaren combineren om de nutritionele waarde te verhogen. Zo heeft de Van der Moolen Foodgroup Algen mie met Chlorella in haar assortiment. Met een eiwitgehalte tot ongeveer 65 procent zijn algen bovendien hét duurzame alternatief voor het minder duurzame soja en vleesproducten an sich als voedingsmiddel.”
Daarnaast ziet hij toekomst in tailor-made producten waarin micro-algen worden verwerkt. “Ik stel me verschillende productielijnen voor waarin wij micro-algen produceren die aangepast worden aan de wensen van onze klanten,” legt Marcel uit. “Het zijn groene vitaminebommetjes, bijna alle vitamines zitten erin. Voor een voedingsproducent die zich richt op sportvoeding met extra voedingsstoffen, kunnen wij dan tailor-made algen leveren die voldoen aan de gewenste hoeveelheden van bepaalde inhoudsstoffen.” Hij zit er niet mee dat op de verpakkingen van producten waarin algen zijn verwerkt, niet met koeienletters het woord algen staat gedrukt. “Nee, onze algen zijn meestal een toevoeging van het eerste product, dat is helemaal prima.” De innovatieve ondernemer ziet allerlei combinaties voor zich. “Neem bonen. Prima product, maar je kunt ze nog voedzamer maken als je er een substantie microalgen doormengt. Dat kan met heel veel conventionele groenten.”
Zoals dat gaat met innovatieve producten, keek het bedrijfsleven eerst de kat uit de boom. De kat is er blijkbaar uit, want Marcel krijgt veel verzoeken om samen te werken met voedingsgerelateerde bedrijven. Nationaal en internationaal. “Wereldwijd zoeken bedrijven en wetenschappers naar alternatieve eiwitten. In 2050 zijn er maar liefst 10 miljard monden te voeden. Met onze microalgen kunnen wij daar een significante bijdrage aan leveren. Overigens zijn er nog vele algensoorten niet onderzocht. Er is nog veel meer potentie.”
Micro-algen zijn een relatief nieuw product waarover veel ongegronde uitspraken worden gedaan. De medewerkers van Duplaco praten zich de blaren op de tong om deze uitspraken de wereld uit te helpen. “Met positief kritisch zijn is niets mis. En we leggen het met alle liefde uit.” Qua Europese en Nederlandse wetgeving ondervindt Marcel opvallend genoeg weinig tot geen hinder. “Waar wij wel tegenaan lopen, is het predicaat ‘biologisch’. Onze algen worden niet in open vijvers gekweekt, een van de voorwaarden om ze biologisch te mogen noemen. Ik verwacht dat we er met de betrokken instanties uiteindelijk wel uitkomen, want onze manier van kweken kan biologisch, is duurzaam en zeer zuiver.”
Beeld: © Negin Zendegani fotografie
Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2020