Twaalf miljoen kilo snoep rolt er jaarlijks van de band bij fabrikant Concorp, bekend van Autodrop. De derde generatie van dit familiebedrijf maakt zich op voor de volgende fase van groei, en richt zich op innovatie van de producten én processen.
Het is de droom van elk kind: een snoepfabriekdirecteur als vader. Voor Maarten Ebbens, zijn zus en drie broers was dit de zoete werkelijkheid. Tegenwoordig zijn ze met z’n vijven de eigenaren van snoepfabrikant Concorp. Hun vader raakte in de jaren zestig betrokken bij de handel van zijn toenmalige schoonvader in kauwgom, een naoorlogs symbool van welvaart dat overwaaide uit Amerika. In de jaren erna werden andere snoepmerken aan het assortiment toegevoegd, waaronder Fisherman’s Friend. “Vanuit de behoefte om onafhankelijk te zijn van andere producenten, nam mijn vader in 1987 een dropfabriek over in Friesland. Daar produceren we nu nog Autodrop en Oldtimers. Later kwam daar de productielocatie in Waddinxveen bij, waar ook het nieuwe hoofdkantoor gevestigd is,” vertelt Ebbens.
Inmiddels rolt er jaarlijks zo’n twaalf miljoen kilo snoep van de band bij Concorp, vooral Autodrop, Oldtimers en Candy Cars – Autodrop voor de buitenlandse markt. Het bedrijf distribueert tevens enkele snoepmerken van andere producenten, waaronder Fisherman’s Friend, Ricola en Skittles. Voor alle merken doet Concorp de marketing, een bedrijfstak waar de producent zich graag op profileert. Ebbens: “Wij geloven dat mensen zich willen identificeren met producten, juist nu de wereld steeds gedifferentieerder wordt. Dus wij voegen identiteit toe aan onze impulsproducten. Autodrop staat bijvoorbeeld voor rebels, daar zijn de bekende slogans uit voortgekomen – Altijd weer die autodrop! We maken weliswaar een massaproduct, maar proberen een doelgroep aan te spreken die zich herkent in onze producten.”
Om die doelgroepen te bereiken, wordt altijd gezocht naar nieuwe impulsmomenten die tot aankoop leiden. Een uitdaging sinds de pandemie, vertelt Ebbens: “Mensen komen minder bij tankstations, normaliter een groot volumekanaal voor ons. En de supermarktbezoekjes zijn korter; consumenten lopen gericht en snel hun lijstje af.”
Ook andere maatschappelijke veranderingen vroegen om doorontwikkeling van de producten. “Gelukkig hebben wij altijd voorop gelopen. We gebruikten als eerste snoepfabrikant in Nederland natuurlijke kleur- en smaakstoffen. En we produceren nu voor veel merken ook een vegan, biologisch en suikervrij assortiment.”
Vanwege de grote keuze in het schap, wordt Concorp voor de volgende fase van groei uitgedaagd in te spelen op de behoeften van de jonge generatie en op een andere wijze van consumeren in het algemeen. Ebbens: “In onze fabriek in Waddinxveen, die momenteel verbouwd wordt, komt een beleefkeuken: een samenwerkingslocatie waar we op kleine schaal met innovaties aan de slag gaan. Creatieve ideeën en ondernemerschap zullen daar weer samenkomen.” De nieuwe tijdsgeest noopt het bedrijf ook tot digitalisering. Ebbens: “Zelfscan, e-commerce, minder winkels, big data en social media zijn het nieuwe normaal. Om daarin mee te kunnen, hadden we een inhaalslag te maken. Zo wilden we controle krijgen over ons ordermanagement en was ons proces vooral op maatwerk gebaseerd, waardoor we te afhankelijk waren van de kennis van medewerkers en excellijstjes.”
Voor de digitalisering ging Concorp op zoek naar een bewezen food template die binnen het bedrijfsproces zou passen. “Een snoepje verschilt qua productieproces weinig van een koekje,” vertelt Ebbens, die zelf een master supply chain management behaalde. Ook wilde het bedrijf een betrokken partner die het systeem zou implementeren. Die werd, na een ruime selectieperiode, gevonden in delaware. “Vanaf dag één stelden zij de juiste vragen, ook aan de key users die we erbij betrokken hadden. Verder gaf delaware ons een duidelijk overzicht van het beoogde proces. En het ERP-systeem dat het bedrijf levert – van SAP – maakt ieders werk makkelijker,” aldus Ebbens. “SAP is heel intuïtief in gebruik,” vult Roy Meenderink van delaware aan. Hij loopt al 35 jaar mee in de foodindustrie en kent de vraagstukken in de branche: “Kennis is ons grootste goed, daarmee helpen we klanten in de foodbranche en daarbuiten, echt hun proces te verbeteren.”
Ebbens kan dat alleen maar beamen: “De implementatie heeft ons controle gegeven over ons ordermanagement en de integratie tussen logistiek en financiën beter inzichtelijk gemaakt; we weten nu wat de werkelijke kostprijs is van een Oldtimer, dus inclusief personeelskosten, en andere vaste en flexibele kosten. Ook helpt het systeem ons om de strategie op impulsverkoop te bepalen – heel belangrijk voor onze toekomst!”
delaware begeleidt wereldwijd klanten in onder meer de food, automotive en engineering bij hun zakelijke en digitale transformaties. In de Benelux nemen zo’n honderd foodklanten de diensten van het bedrijf af, van vleesverwerkers tot koekjesproducenten. delaware is in Nederland de grootste foodpartner voor het SAP-systeem. Het bedrijf heeft hier meer dan honderd consultants in dienst, met elk hun eigen kennisdomein.
www.concorp.nl
www.delaware.pro/foodnl
Beeld: © Bert Jansen Fotopersburo
Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2021