Al 55 jaar ontwerpt, bouwt en onderhoudt Tap Machinebouw machines voor de voedingsmiddelenindustrie. Met verve, want de machines vinden over de hele wereld aftrek. Met de verhuizing naar een nieuw pand in Zoetermeer wil Tap doorgroeien en nieuwe stappen zetten in het realiseren van innovatieve en klantgerichte oplossingen.
“We hebben standaardmachines voor onze klanten maar realiseren ook turn-key complete productielijnen”, vertelt Dick Koster, eigenaar Tap Machinebouw. “Alles doen we in eigen beheer, van ontwerp naar fabricage tot installatie. We produceren maatwerk voor het productieproces van onze klanten. Denk aan diafragma’s die ballen vormen, hamburgervormmachines, transportlijnen, ontnesters op maat, dekselsluiters of andere toepassingen zoals afvullen of garneren. En we bieden oplossingen, ook waar een klant van tevoren nog niet aan had gedacht. Dat maakt ons specialist in ons vakgebied. Het zijn solide oplossingen die eigenlijk té lang meegaan”, zegt hij met een lach. Hij is trots op zijn team dat maatwerk realiseert waarmee klanten hun business kunnen automatiseren.
Jan Tap startte in 1964 in Rijswijk met de ontwikkeling, bouw, aanpassing en reparatie van (braad)ovens en diafragma’s voor de bakkersbranche. Later volgde de fastfoodsector voor het automatiseren van de productie van kroketten- en doorhaalmachines. Medewerker Ruud Grimmelikhuizen neemt het bedrijf in 1985 over en verhuist naar Zoetermeer. Na intrede van ICT in industriële processen, introduceert hij verpakkingsmachines, vormmachines voor producten zoals hamburgers en gehaktballen, en vulmachines. In 2003 draagt hij het stokje over aan medewerkers Floris van Veen en Dick Koster. De klantenkring groeit en de export intensiveert. Floris neemt in 2017 afscheid, Dick gaat verder: “In 2018 sloot ik een partnership met één van onze grootste afnemers; Risco, waardoor de wereldwijde export groeit. De verhuizing naar een groter pand in januari 2021 was noodzakelijk.” Brigitte Aartman, manager P&O, neemt het woord over. “Door de verhuizing kunnen we weer ademhalen en is er ruimte om met ons team de klantvragen nog professioneler op te pakken.”
“Ons vakwerk is bekend in de voedingsbranche. Via via komen klanten - supermarkten, horeca en foodproductiebedrijven - bij ons terecht.” Trots licht Dick toe: “We hebben mooie ambassadeurs, trouwe klanten met wie we al 50 jaar samenwerken. Waarom foodfabrikanten bij ons aankloppen? Omdat ze een vraag hebben om te (beginnen met) automatiseren of hun huidige processen willen versnellen omdat ze het handmatig produceren niet meer aankunnen. Daarnaast doen klanten een beroep op ons voor onderdelen en voor onderhoudsdiensten.”
“Onze klanten willen graag een gedegen installatie met zo min mogelijk onderhoud, die ervoor zorgt dat de productie hoger wordt of consistent is.” Dick noemt enkele voorbeelden: “Bolletjes filet americain met een ronde vorm aan de bovenkant in de verpakking presenteren, saus in gelijke vorm per verpakking toevoegen bij spareribs, roomkaas in een gewenste vorm extruderen om daarna een garnering aan de bovenzijde toe te voegen. Of het visueel mooier maken van een productpresentatie door kruiden als een waterval over een bakje te laten bewegen met een applicatie die het egaal strooien van garnering mogelijk maakt.” Naast het onderhoud van de eigen machines geeft Tap ook technisch advies over problemen met andere machines. Dick herinnert zich een voorval: “Er ging een grote machinelijn bij een klant kapot. De leverancier kon pas vijf dagen later komen voor reparatie. Omdat wij weten hoe belangrijk continuïteit is, hebben we het euvel bekeken en gelukkig snel kunnen oplossen.”
“Onze corebusiness is het maken van machines en deze onderhouden”, benadrukt Brigitte. Ons uitgangspunt is altijd de vraag van de klant. Onze kracht is het meedenken en oplossingen aandragen. Regelmatig neemt ons product meer uit handen dan vooraf is gevraagd.” De door Tap ontwikkelde machines zijn gewild. Zo is de hamburgervormmachine wereldwijd erg populair. Dick noemt enthousiast meer voorbeelden: “Ik ben trots op onze geleverde kaaslijnen waarbij we emmertjes met een hengsel ontstapelen, op de transportbaan vullen met roomkaas en de dekseltjes erop doen. Ook noem ik graag de aanvulling bij een klant van een tweede loempialijn, met als doel de capaciteit te verdubbelen.”
“Voor iedere klant zoeken we vernieuwing op. We verbeteren processen en reduceren kosten en energiegebruik. In ons grotere pand kunnen we nu ook machines in serie gaan produceren. We durven deze stappen te zetten omdat we een goede basis hebben. Een vast team medewerkers dat al lang bij ons werkt en over kennis en expertise beschikt. Wij leveren onze klanten veel toegevoegde waarde en blijven betrokken voor het onderhoud.” Dick sluit af met voor hem belangrijke woorden: “We zijn een betrouwbare en klantgerichte partner.”
Beeld: © Fotobureau Roel Dijkstra
Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2021