Column Pieter Vos: Verpakking is een kans
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Column Pieter Vos: Verpakking is een kans

  • 07 maart 2022
  • Door: Pieter Vos , directeur Nutrilab

Stel je voor dat de chips, koekjes en rijst zonder verpakking in het supermarktschap zouden liggen? Dat je jouw runderlap, vegaschnitzel of stukje kabeljauw zonder beschermende folie in je boodschappentas moet laten glijden. Onmogelijk. Hoe hard ze ook onder vuur liggen, (beschermende) verpakkingen zijn essentieel voor voeding; ze houden de boel bij elkaar en hygiënisch, ze verminderen bederf, verlengen zelfs de houdbaarheid en voorkomen verspilling. 

Gasverpakkingen kunnen, doordat ze bederf vertragen, de houdbaarheid nog verder verlengen. Een hoge hoeveelheid kooldioxide in de verpakking beperkt de groei van micro-organismen. Een lage hoeveelheid zuurstof voorkomt oxidatie, en daarmee verkleuring en smaakafwijkingen. Daar kun je als producent mooi mee spelen, afhankelijk van je doel, en de aard van het product dat je wil verpakken. Uit testen blijkt dat met 40% CO2 in de verpakking de houdbaarheid van een stukje vlees met een factor 1,5 kan toenemen. Retailers vinden dat fijn, want dit biedt hen de mogelijkheid om grotere voorraden te houden en het levert minder derving op. 

Niet iedereen eet na het openen van de verpakking de inhoud in één keer op. Wanneer jouw verpakking uit meerdere kort houdbare eenheden bestaat (bijvoorbeeld 4 slavinken, of 10 koeken), ben je verplicht deze situatie mee te nemen in de FSSP modellen voor het voorspellen van de houdbaarheidstermijn. Het toetsen van de ‘huishoud-situatie’ in de praktijk door middel van een challengetest, is een eis. Ik zie in de retail vaak deelverpakkingen. Gerookte spekblokjes verdeeld over 2 apart gesealde bakjes. Koeken per 2 verpakt in grotere een totaalverpakking. Een prima oplossing om de houdbaarheid van je product te verlengen. En het product blijft langer vers.

Verpakkingen bieden mogelijkheden. Langer houdbaar, duurzamer, minder voedselverspilling. Ze kunnen een nieuwe dimensie toevoegen aan je product. Innovatieve verpakkingen openen de weg voor nieuwe producten en nieuwe markten. Verpakking is een kans.

Pieter Vos
Directeur Nutrilab

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2022