Wat zijn de belangrijkste lessen voor het veilig verpakken van voedsel? Weet je wat, dacht ik: Ik vraag het ChatGPT. Benieuwd wat eruit rolt.
Niet verbazingwekkend trapt de chatbot vrolijk een paar open deuren in. ‘Veilig verpakken van voedsel is essentieel om de kwaliteit en veiligheid van voedsel te waarborgen’, zo lees ik. ‘Door de juiste verpakkingsmaterialen te kiezen, ervoor te zorgen dat de verpakking goed is afgesloten, voedsel op de juiste manier te bewaren, te labelen en regelmatig te controleren op bederf, kunnen we de kans op voedselgerelateerde ziekten verminderen en ervoor zorgen dat ons voedsel vers en veilig blijft.’
Mijn tweede vraag aan deze alwetende is een les te schrijven hoe voedsel ‘zo mooi mogelijk’ te verpakken. Kort samengevat doceert ChatGPT dat een voedselverpakking ‘niet alleen functioneel, maar ook een kunstvorm op zich kan zijn. Het creëren van een aantrekkelijke en effectieve voedselverpakking vereist aandacht voor detail, creativiteit en kennis van designprincipes.’ Benaderd vanuit ‘mooi en aantrekkelijk’ zet deze bot vervolgens ‘Ken je doelgroep’ op één. Daarmee verstoot-ie ‘Kies de juiste materialen’ uit het antwoord op mijn eerste vraag naar een tweede plek.
Dit zet me aan het denken. Ook, of misschien wel juíst, in het huidige klimaat waarin steeds meer aandacht is voor recycle, reduce en reuse, ligt het startpunt van het ontwerpproces van de verpakking van jouw product nog steeds bij de Marketing. Het kennen van je doelgroep, hun verlangens en behoeftes dicteren uiteindelijk de eisen die je meegeeft aan de techniek en de kwaliteit (dit alles vanzelfsprekend binnen de grenzen van de -steeds strenger wordende- wet- en regelgeving).
Conclusie van deze mens: denk vanuit je klant, niet vanuit je fabriek.
Pieter Vos
Directeur Nutrilab
Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2024