20 jaar Heihoef: Pionier in duurzaam varkensvlees
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

20 jaar Heihoef: Pionier in duurzaam varkensvlees

  • 04 maart 2024
  • Door: Matthijs Bremer | Foodbusiness.nl

De markt voor varkensvleesconcepten heeft de laatste jaren de wind mee. Een van de oudste spelers in deze markt is Heihoef, vooral bekend van het Heyde Hoeve-concept. Al 20 jaar draait alles er om smaak en duurzaamheid.

Oprichter van Heihoef Tiny Schepers voelde zich samen met een groep gelijkgestemde agrarisch ondernemers verstrikt in de race to the bottom die de markt in die tijd kenmerkte. Om hieruit te komen, kozen ze voor een andere manier van werken waarbij niet volumes, maar smaak en duurzaamheid centraal staan. Inmiddels telt het concept twaalf boeren op vijftien locaties. “Toen het concept eind jaren 90 startte, was dit idee vrij radicaal, het idealistisch imago werd in die tijd niet altijd begrepen,” vertelt Ben Bekhuis, verantwoordelijk voor de verkoop. “Inmiddels staan veel meer mensen open voor vlees dat beter smaakt en milieuvriendelijker wordt geproduceerd.”  

Heyde Hoeve was een van de eerste varkensvleesconcepten van Nederland. Inmiddels zijn er veel bijgekomen en faciliteren steeds meer grote slachterijen zelf een concept. Raakt de markt niet verzadigd?

"Ik denk dat er nog voldoende ruimte is, en die is te winnen in het schap van de supermarkt. Een paar jaar geleden was dat nog helemaal ingericht met gangbaar vlees. Tegenwoordig ligt er bijna alleen nog varkensvlees met een Beter Leven-keurmerk. Het is wel een proces van de lange adem. Het duurde al twintig jaar voordat er serieuze marktacceptatie was voor een concept als het onze. Waar we vooral tegenaan lopen, is dat we meer varkenshouders willen aantrekken om in een groter aanbod te voorzien. Tot nu toe lukt het ons altijd goed om consistent te leveren. Wil je supermarkten op serieuze schaal bevoorraden, dan hebben we simpelweg meer varkens nodig."

Jullie slogan is 'De Smaak van Vrüger', maar jullie werken met Duroc. Dat ras wordt vooral met Spanje geassocieerd. Dat klinkt als een contradictie.

"Die associatie is onterecht. Eigenlijk komt het ras uit de Verenigde Staten. Daar is het gefokt voor het lekkerst mogelijke vlees. Wij hebben het ras puur gekozen op smaak. Zo geeft dit vlees een hele mooie marmering. Overigens gebruiken we niet 100% Duroc. We maken een kruising van Duroc en Nederlands Landvarken. Daardoor krijg je een robuust en lekker varken, maar blijft het vlees betaalbaar. We zouden een kruising met Iberico kunnen overwegen, maar dan ben je zo het dubbele kwijt in plaats van 20% extra."

Veel concepten nemen aspecten van de biologische varkenshouderij over. Doen jullie dat ook?

"Vanuit duurzaamheidsoogpunt hebben wij besloten dat niet te doen. De biologische varkenshouderij is zeer diervriendelijk, maar verhoogt meestal de uitstoot. Bij een biologisch concept heb je bijvoorbeeld een forse uitloop nodig. Voor de dieren is het fijn dat ze lekker buiten in een modderpoel kunnen wroeten, maar dat is niet duurzaam. Als je varkens binnen houdt kan je mest opvangen, de lucht zuiveren en de fijnstof verwijderen. Buiten kan dat natuurlijk niet."

De duurzaamheid van vlees wordt voor het grootste deel bepaald door voer. Besteden jullie daar ook aandacht aan?

“Wij streven naar een volledig circulaire keten. Daarvoor werken we samen met Natuur & Milieu en andere duurzaamheidspartners. Wij halen ons voer zoveel mogelijk uit Europa en als het even kan Nederland. Het liefst binnen de gebieden waar onze varkenshouders zitten. Daar zetten we meteen onze mest af. Het gebruik van soja uit Zuid-Amerika proberen we sowieso te vermijden. Daarnaast gebruiken we volop reststromen uit de levensmiddelenindustrie. Dat maakt het varken het meest circulaire boerderijdier dat er bestaat."

Hoe ziet jullie keten eruit?

"De meeste concepten zijn onderdeel van een grotere slachterij, maar wij beheren onze keten zelf. Wij zijn autonoom. Onze varkens worden geslacht bij Compaxo. Voor de verkoop van het vlees werken wij samen met drie grossiers; in het noorden, het midden en in het zuiden van het land. Die verkopen het voornamelijk aan slagers en de horeca. Daarnaast zijn er een aantal bedrijven die onze producten verwerken tot droge worst, paté of achterham en gedroogde ham in de stijl van serranoham of Parmaham. De hammen maken we bij Ganda in België."

'Vierkantsverwaarding is bij concepten nog belangrijker'

"Vierkantsverwaarding is bij concepten heel belangrijk. Als je meer onderdelen als gangbaar vlees moet afzetten, wordt je eindproduct duurder. Wij zoeken breder naar partners voor onze eindproducten. Dus niet alleen slagers en horeca, maar ook verwerkers van producten als droge worst, gehakt en gehaktproducten. Helaas zijn er onderdelen die in Nederland niet makkelijk worden weggezet, zoals staartvlees en organen. Die worden geëxporteerd door Compaxo."

Jullie hebben een foodtruck; wat zijn jullie plannen daarmee? 

"Voor nu gebruiken we de foodtruck vooral voor marketing. Het is een gaaf ding,  knalroze, dus hij trekt veel bekijks. We lenen hem uit aan verschillende relaties voor bijvoorbeeld een braderie of een opening; om mensen kennis te laten maken met ons merk."

www.heihoef.com

Fotobijschrift: Ben Bekhuis (links) naast Ger Coenraad (foodtruckspecialist van Heyde Hoeve)

Dit artikel is eerder verschenen op Foodbusiness.nl

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2024