Bij productverbetering voeg je waarde toe aan je product. Je focust op wat jouw klanten écht belangrijk vinden. Precies dat ga je realiseren. Je verbetert en controleert, want je streeft naar perfectie. Naar een hoge mate van efficiëntie om verspilling te voorkomen. En natuurlijk om een beter rendement te halen.
Dit is ook de essentie van Lean management. Respect voor mensen en continu verbeteren. Deze methode begint met waardebepaling. De Lean-filosofie bestaat uit vijf stappen, waarvan de vierde de Pull-stap is, en de vijfde ‘streef naar perfectie’.
Het Pull-principe is een vraaggestuurde manier van produceren: je begint pas wanneer de klant een order plaatst. Wanneer die klant waarde ziet in jouw product.
Maar hoe dat werkt in de fabriek, of bij mij in het laboratorium? Zodra wij een opdracht krijgen, gaan we rennen voor de klant. Mensen in de organisatie zetten druk op de opdracht. Ze gaan púshen: de klant moet geleverd krijgen! Dat levert resultaat op.
Met pushen kan je concrete doelstellingen formuleren. Bij Nutrilab worden eerst de spoedopdrachten opgepakt, daarna de reguliere opdrachten. De acceptatie-afdeling heeft een tijdslot van 3 uur om een opdracht in te voeren, te controleren, lab-klaar te maken en uit te leveren.
Ofwel: de grootse uitdaging van Lean management zit naar mijn mening niet in de Pull, maar in het pushen. In actief drukken. Actief werken aan jouw doelstellingen. En natuurlijk is dat Lean. Lean betekent letterlijk ruggesteunen. Je zorgt samen voor de klant, jij op jouw stukje!
Pieter Vos
Directeur Nutrilab
Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2022