Column Maarten Wolsing: Imagine
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Column Maarten Wolsing: Imagine

  • 10 februari 2020
  • Door: Maarten Wolsing

Stel je eens voor: een wereld zonder plastic afval.

De wereld is een vuilnisbelt geworden. Overal ligt rotzooi. Daar kan geen blikvanger of Ocean Cleanup tegenop. Hoe gaan we de aarde doorgeven aan volgende generaties? Ouderen maken zich zorgen en jongeren zijn boos. 

Maar hoe groot is die boosheid? Na de scholierenklimaatstaking is het druk bij grootvervuilers als McDonalds en AH To-Go. Er moet wél gegeten worden. Pre-fab voedsel in eenmalige verpakking. Ideologie wordt ingeruild voor convenience. 

Tweehonderd jaar geleden werd het kunststof uitgevonden. Een goedkoop, hygiënisch, sterk en licht materiaal. Het gaat lang mee en je kunt ongekende resultaten bereiken. WOW, superspul. Een wereld zonder plastic kan je je niet meer voorstellen. 

Bijna alle plastics kunnen een tweede leven krijgen. Zo kan bijvoorbeeld de PET van onze frisdrankfles vrijwel eindeloos opnieuw worden hergebruikt en is gerecycled laagwaardig kunststof een prima basis voor kleding en vangrails. De verbrandingsovens zorgen voor het laatste stadium van energieterugwinning. 

We staan op een kruispunt in de geschiedenis. Consumentenorganisaties, overheid en milieubewegingen vinden dat verpakkingen moeten verduurzamen. Er wordt naarstig gezocht naar slimme toepassingen zoals eenvoudig herwinbare monomaterialen en minder belastende grondstoffen. Oplossingen met nu nog een kostenverhogend effect waardoor implementatie moeizaam blijkt. Welke afslag gaan we nemen?

Blijven we op dezelfde weg of staan we aan het begin van de plastic revolutie 2.0? Een omwenteling die zal leiden tot de tijd waarin we nauwelijks nog een beroep hoeven te doen op uitputbare grondstoffen? Waar intelligente sorteermachines het afval scheiden tot zuivere fracties? Waar tot op molecuulniveau wordt gerecycled? Waar alle afval kan worden hergebruikt? Dát zal de zooi mooi opruimen.

You may say I’m a dreamer, but I’m not the only one.

Maartenwolsing.nl

Maarten Wolsing is International key account manager Food Packaging Film bij AFP

Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2020