Verpakkingsanalyse met concrete actiepunten
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Verpakkings­analyse met concrete actiepunten

  • 10 februari 2020
  • Door: Wesley Pieterse

De Europese wet- en regelgeving op het gebied van verpakkingen en afval verandert en de consument stelt steeds meer eisen. Dat heeft gevolgen voor álle partijen die verpakkingen op de markt brengen; ook voor foodproducenten. Wesley Pieterse van Repak vertelt over hun kostenloze verpakkingsanalyse.

Vanaf 2030 moeten alle verpakkingen recyclebaar zijn. Veel retailers anticiperen al op de nieuwe EU wet- en regelgeving en proberen de doelstelling zelfs eerder te halen. Om aan de nieuwe wetgeving te voldoen, eisen zij heel wat van hun toeleveranciers; waaronder voedingsmiddelenbedrijven. Repak heeft wereldwijd duizenden verpakkingsmachines geleverd, die dagelijks miljoenen verpakkingen op basis van kunststof produceren. Onze bedrijfsfilosofie is ‘Partner for Life’. We zetten in op duurzame flexibiliteit. Machines die u vandaag koopt, móeten in de toekomst bruikbaar blijven. Dat kan als ze meegroeien mee met veranderende klantvragen én met de eisen die de wet stelt. 

Verpakkingsanalyse

De grote retailers hebben voorschriften opgesteld om de recycling van verpakkingen te bevorderen. Zij benadrukken daarin onder andere dat verpakkingsconcepten zo simpel mogelijk moeten zijn. Kies bij voorkeur voor één materiaaltype. Gebruik je etiketten of sleeves minimaliseer deze dan tot maximaal 50% van het totale verpakkingsformaat. Als gebruik van lijm noodzakelijk is, kies dan voor lijmen die bij een temperatuur van 60-80 graden Celsius verwijderd kunnen worden van de verpakking. Het is maar een greep uit de regels. Foodproducenten zien door de bomen het bos niet meer. Daarom bieden we voedselverwerkende bedrijven uit Nederland en België kosteloos een verpakkingsanalyse aan. Hierbij kijken we naar de samenhang tussen de gewenste uitstraling, de gewenste houdbaarheid, recyclebaarheid en het verpakkingsproces. Deze gewenste situatie wordt afgezet tegen de huidige. Uit de analyse volgen concrete actiepunten die het verpakkingsproces ten goede komen. Zo vinden we dat het mogelijk moet zijn om op één verpakkingsmachine zowel monomaterialen, paperbased én plantbased verpakkingsconcepten te verwerken.

In opdracht van de klant werkt Repak een concept helemaal uit. We testen het concept bijvoorbeeld op carbon-footprint reductie in combinatie met een goede verwerkbaarheid in het proces van de klant. We gaan voor onze klant op zoek naar ‘én-én’, in plaats van ‘of-of’. Het is niet altijd een keuze tussen bijvoorbeeld recyclebaarheid en kosten. Er is veel meer mogelijk, onder andere door slim samen te werken in de keten. De circulaire economie is een groot en gemeenschappelijk doel. We zullen veel meer met elkaar moeten gaan samenwerken. 

Afgelopen jaren zijn we diverse bijzondere samenwerkingen aangegaan, zoals met FiBi Buffer. Dit is een jonge startup in beschermverpakkingen. De ondernemers wilden, samen met BASF, een alternatief maken voor piepschuim dat volledige composteerbaar is. Piepschuim ligt namelijk onder vuur en zal op termijn verboden worden. Met een speciaal daarvoor ontwikkelde machine maken ze nu duurzaam materiaal dat oogt als (en de functie heeft van) piepschuim. Het eindproduct beschermt nu (vaak elektronische) producten, die vervolgens op een dieptrekker worden ingepakt met volledig composteerbare folie.  

Gewichtsreductie

De praktijk van gewichtsreductie op kunststof verpakkingen bij food blijkt weerbarstig. Los van de esthetische uitdagingen, is het behoud van voldoende houdbaarheid essentieel. Dat kan lastig zijn met een dunnere verpakkingsfolie. In samenwerking met verschillende marktpartijen hebben we gezocht naar oplossingen, waarbij ook de perceptie van de consument over de stevigheid van de verpakking behouden blijft. Dat is ons gelukt. De techniek waarmee we werken noemen wij Rapid Air Forming. We vormen daarbij op hoge snelheid uit en controleren de luchtstromen tijdens het vormen optimaal, zodat we in staat zijn de folie op precies het goede moment naar de juiste plek uit te vormen. Uit casestudies blijkt dat we hiermee 10 tot 30% van de foliedikte kunnen reduceren én de houdbaarheid van het verpakte product behouden. We hebben al een paar jaar ervaring met deze techniek. Nu de deadline waarop duurzame concepten geïmplementeerd moeten zijn nadert, is er de laatste tijd veel meer interesse voor.

Duurzaam door slim ontwerp

Wil je duurzamer verpakken, dan is het verpakkingsproces zélf minsten zo belangrijk als de materialen die je gebruikt. Machinebouwers zijn over de hele linie bezig om technieken zodanig te versimpelen dat er bij de klant minder verspilling optreedt. Ogenschijnlijk kleine wijzigingen dragen positief bij aan de milieu-impact. Een mooi voorbeeld hiervan is de dieptrekverpakkingsmachine. Doordat er vanuit een rol folie gewerkt wordt, zijn er geen voorraden van trays of andere verpakkingsmaterialen nodig; een voorraadreductie van dertig naar drie palletplaatsen is geen uitzondering. Ook scheelt het heftruck- of palletwagenbewegingen.

‘Duurzame flexibiliteit’ zie je terug in ons gepatenteerd frameconcept, waarbij de foliebreedte in de tijd kan meebewegen met veranderende verpakkingsbehoeften. De foliebreedte kan tot wel 140 mm aangepast worden. We noemen dit ‘duurzaamheid-door-slim-ontwerp’. Het voorkomt dat er kostbare materialen als RVS en aluminium verschroot worden, en scheelt bovendien aanzienlijk in het investeringsbedrag. Dat is ook duurzaam: voor de portemonnee.

www.repak.nl

Bijschrift portretfoto: Wesley Pieterse, Repak

Beeld: © Theo Berends Fotografie

Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2020