Borrelgemak zo uit het schap op tafel
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Borrelgemak zo uit het schap op tafel

  • 10 februari 2020
  • Door: Xandra Veltman

Haasnoot Food Family produceert naast haringproducten zo’n honderd variaties tapas. Daartoe werkt Haasnoot onder meer nauw samen met Sismatec. Zien doet extra kopen en mooi verpakt borrelgemak is een groeiend segment. 

Het familiebedrijf bestaat officieel zeventig jaar, vertelt Martin Haasnoot, directeur Haasnoot Food Family in Katwijk. “De groei van de verkoop van zoute haring beleefden we na 1965 toen er steeds meer export mogelijk werd. Maar een kwart eeuw later kromp de haringverkoop via groothandels terwijl de omzet via retail steeg. Daarop speelden we in. Nu produceren we in Enschede haring- en visproducten, in Almelo spreads en dips en hier in Katwijk overwegend tapas. Deze markt groeit. Vorig jaar hadden we bijvoorbeeld nog overcapaciteit met één dekselmachine, nu zeker niet meer. In 2017 namen we de eerste Proseal topsealer van Sismatec in gebruik en onlangs is nummer vier geïnstalleerd.”

Borrelgemakschap

Borrelgemak neemt toe in afzet én assortiment. Haasnoot produceert zo’n honderd verschillende tapas, soms wel dertig soorten per dag, onder de vlag van 1Bite Foods B.V, één van de bedrijven die Haasnoot heeft overgenomen. “Het was een klein bedrijf met mooie ideeën. Wij konden de organisatie er omheen leveren zoals de ontwikkeling en productie van tapas en de machinerie. Om verder te kunnen innoveren hebben we een eigen proefkeuken. Deels zijn we trendvolger, deels ontwikkelaar van nieuwe producten, overwegend samen met klanten. Zij zijn feitelijk onze partners. We groeien immers dankzij elkaar. Het borrelgemakschap is bij onze afnemers in enkele jaren met vele meters uitgebreid. Convenience groeit snel door.” 

Routing

Op de afdeling natte productie staan elf productielijnen met onder meer de Treif Orbital slicer en de Rex vacuümvuller, beide van Sismatec. Uiteindelijk gaan alle tapas in bakjes via vier Proseal sealers naar de droge afdeling waar in eerste instantie alles door de metaaldetector gaat en vervolgens wordt verzameld, soort bij soort gezet en voorzien van deksels in de koelcel belandt. 

Alle producten zijn dagvers en in één van de koelcellen wordt een ijzeren voorraad aangehouden, met maximaal drie dagen tussen productie en uitlevering. In alle koelcellen worden producten gesorteerd neergezet. Van daaruit gaan ze naar de etiketteerlijnen waar orders vervolgens in kratjes worden klaargezet. In elk kratje passen zeker zes bakjes tapas, maar distributiecentra van supermarkten bestellen vaak kratjes met slechts vier of zelfs twee bakjes. Dat neemt nogal wat extra volume in beslag ten koste van transport, mankracht en tijd. “Een aandachtspunt”, beaamt Haasnoot. Het voordeel voor de supermarkten is dat ze weinig risico op derving hebben aan hun kant van de voedselketen. Ook begrijpelijk.”

Automatisering

Alles verloopt uiterst soepel dankzij de zorgvuldige logistieke planning. Er wordt deels machinaal, deels handmatig gewerkt. Om de productie verder te automatiseren blijft Haasnoot voortdurend in gesprek met Sismatec. Dit bedrijf deed in 2016 z’n entree bij Haasnoot. Martin Haasnoot: “Onze machines voldeden niet meer; ze konden de volumes niet aan en we kregen last van storingen. In Sismatec vonden we wat we nodig hadden. We begonnen met één Proseal topsealer en al snel kwam er een tweede. Uiteindelijk is vlak voor de kerst nummer vier geïnstalleerd. In de andere fabrieken werken we ook steeds meer met Sismatec. De machines bevallen goed; we krijgen vakkundige productieondersteuning en de samenwerking verloopt goed.” Daarom heeft Haasnoot Sismatec inmiddels betrokken in de totale automatiseringsslag. Een prettige match, vindt directeur Gerrit Tijhof van Sismatec. “Haasnoot behoort tot de bedrijven waar we meedenken over complete lijnoplossingen, Zowel Haasnoot als wij denken pragmatisch. We willen zinvolle optimalisatie. Oftewel, allebei kiezen we ervoor om een goed evenwicht te creëren tussen kosten, efficiëntie en ergonomische voordelen.” 

Foto: Martin Haasnoot (links) en Gerrit Tijhof.

Toekomst

Net zoals klanten tegenwoordig partners zijn, veranderen de ideeën over eten. De Haasnoot-organisatie denkt steeds meer in ‘eetmomenten’ dan in producten. Martin Haasnoot: “We kijken naar categorieën. 1Bite is daar eentje van, Neptunus haringproducten een ander. Daarnaast zijn presentatie en verpakking aandachtspunten. Composteerbaar plastic zou een mooie vervolgstap kunnen worden. Karton niet; karton kost bomen en maakt onze producten onzichtbaar. Tapas hebben allerlei kleuren en vormen, dat oogt uitnodigend in het schap. Momenteel flushen we producten met gas en worden de bakjes geseald. We kijken naar de mogelijkheden van hersluitbare seals in plaats van plastic dekseltjes. Bij de huidige productie zou dat al een ton plastic per jaar schelen.” 

www.haasnootfoodfamily.com
www.sismatec.nl 

Beeld: ©Fotobureau Roel Dijkstra

Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2020