Betrouwbaarheid is alles voor vleesleverancier Luiten Food uit Stompwijk. Samen met ESPERA kwam het tot een geniale innovatie op het gebied van verpakken. De kern: winnen op snelheid, houdbaarheid, kwaliteit en uitstraling.
Bezoekers die het enorme bedrijfspand van Luiten Food betreden, hebben het gevoel dat het nog maar net neergezet is, het ziet er hagelnieuw uit. Het middelste gedeelte is in 2016 opgeleverd (en wordt kennelijk zo gepoetst en gewreven dat het er nieuw blijft uitzien) terwijl het linker gebouw (dat eraan vastzit) nog maar drie maanden geleden officieel in gebruik is genomen. Het is duidelijk: Luiten Food zit in een fase waarin het stormachtig groeit.
Luiten is importeur en exporteur van kwaliteitsvlees en inmiddels ook vis. Rund- en lamsvlees van ‘down under’, Spaans varken en Frans gevogelte worden geleverd aan de kanalen Groothandel, Verwerkende industrie, Retail en – echt waar – Cruiseschepen. En niet te vergeten: wild! Want wild, daar is het familiebedrijf, nu geleid door de derde generatie: Lennert Luiten, ooit groot mee geworden. Wat is de kernwaarde van het bedrijf?
Foto: Koen Brands (links) en Piet van Rijn
Bij Luiten Food gaat het over betrouwbaarheid. Lennert Luiten zegt: “Ons onderscheidend vermogen is alles in grip, van import tot consumentenverpakking. Daarbij zijn we in staat op het hoogste niveau mee te doen op gebied van certificeringen, etiketteringsmogelijkheden, verpakkingen en IT-zaken zoals EDI en F-trace. Daarbij geldt: afspraak is afspraak op alle gebieden.” Een andere belangrijke succesfactor volgens Luiten is de flexibele en platte organisatie. “In tegenstelling tot grote logge spelers kunnen wij veel sneller producten introduceren.”
Piet van Rijn junior werkt sinds 2013 bij Luiten. Na een aantal jaar bij Interchicken gewerkt te hebben, werd hem gevraagd de retailafdeling binnen Luiten op te zetten, een afdeling die produceert voor supermarkten in binnen- en buitenland. Hoe richt je de retailvloer in om die supermarkten goed te bedienen? Nou, een van de eerste dingen die hij deed, was bekijken of hij apparatuur van ESPERA kon toevoegen aan het machinepark. Piet: “Bij Interchicken stonden vier ESPERA-machines en daar kon ik mee lezen en schrijven. Veel gebruiksvriendelijker dan andere merken.”
Piet kreeg er groen licht voor bij Luiten Food. Het enthousiasme over de nieuwe lijn was zo groot, dat er twee maanden later nog een lijn werd bijgekocht. Van Rijn: “We hadden niet verwacht dat de vraag naar twee sterren-gevogelte zo snel zou groeien. Maar de machines van ESPERA zijn plug-and-play. Eenmaal goed ingesteld kan het alles aan.” Koen Brands, Van Rijns technisch contact bij ESPERA, legt uit hoe dat in zijn werk gaat. “Bij nieuwe klanten geven we altijd extra zorg. Vier mensen kunnen bij ons op locatie in Eindhoven op training komen om de machine te leren bedienen. En dat geldt ook voor technici die het onderhoud doen.” Koen lacht: “Maar dat is hier niet nodig, want dat doet Piet allemaal zelf. En als hij er een keer niet helemaal uitkomt, dan belt hij gewoon met onze help-desk.”
Met de snel groeiende vraag vanuit retail, was er bij Luiten Food behoefte aan een lijn die het etiketteren van voorverpakt vlees makkelijker en sneller kon. Traditioneel werden kartonnen sleeves aangebracht over een skinverpakking met een topseal. Separaat werden dan nog één of meer etiketten met actuele informatie (herkomst, gewicht, ook verwerkt in de barcode) aangebracht. Dat kostte veel mankracht en het ging niet snel genoeg. Bovendien zijn supermarkten juist actief op zoek naar verpakkingen met minder materiaal.
Ere wie ere toekomt, het was Piet van Rijn zelf (de ‘Willie Wortel van Luiten’), die een lijn voor zich zag waarbij een skinverpakking (zonder topseal!) gewogen werd op de band en volledig geautomatiseerd een wikkeletiket om zou krijgen mét de actuele informatie erop. ‘Kan dat?’, vroeg hij aan Brands. Nou, die uitdaging ging ESPERA graag aan, met als gevolg de allereerste lijn in Nederland die dat kan. Om dat voor elkaar te krijgen integreerde ESPERA bij Luiten Food een NOBAC 500 (van het Britse Ravenwood) achter een ESPERA ES7011. Zo worden nu circa 60 verpakkingen per minuut voorzien van een etiket met actuele informatie.
Er zat druk op, herinnert Piet zich nog goed. “Ik sliep er niet van. Maar voor de opstartfase maakte ESPERA speciaal voor ons, anderhalve week lang, een monteur van ESPERA-Nederland, met support uit Duitsland, vrij. Die had echt de intentie, ‘ik ga niet weg voordat het loopt’. Daardoor hadden we het in no-time voor elkaar.” Hij spreekt van een ‘hele zinvolle investering’. “We winnen op snelheid, houdbaarheid, kwaliteit en uitstraling."
www.espera.nl
www.luitenfood.com
Beeld: © Roel Dijkstra
Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2020