“If you always do what you’ve always done, you’ll always get what you’ve always got.”
Zo klinkt een populaire quote die al tientallen jaren het internet over gaat. Klinkt logisch toch? Toch lijkt dit voor een groot deel van de producenten in de industrie en retail helemaal niet zo logisch. Want er wordt nog erg vaak gehandeld naar achterhaalde denkwijzen.
Doen zoals we het altijd al doen. Je ziet regelmatig dat bedrijven zich te laat (of helemaal niet) realiseren dat ze een afslag gemist hebben, met soms grote consequenties. (kijk maar naar V&D en Blokker) Het grijpen van nieuwe kansen klinkt dus vrijblijvender dan het is.
Dit is ook goed zichtbaar in de voedingsindustrie. Veel producenten leunen nog steeds op verouderde principes gebaseerd op chemie en intensieve verhitting ten behoeve van houdbaarheidsverlenging.
We stoppen dus nog steeds onze producten vol met kunstmatige additieven zoals conserveermiddelen en koken het nog steeds kapot om het langer op het schap te houden. Terwijl nieuwe meer natuurlijke alternatieven al beschikbaar zijn.
De wereld is altijd in beweging, ook de markt, en daarmee ook de vraag. Wie de veranderende vraag negeert en zijn aanbod hier niet bij aan laat sluiten verliest business.
Ik heb geen glazen bol maar ik durf wel te voorspellen dat de beweging naar natuurlijker voedsel allang geen hype of trend meer is, en de komende jaren door gaat zetten.
Producenten die in de komende jaren niet vol gaan inzetten op deze meer natuurlijke ingrediënten en processen zetten zichzelf op de lange termijn buiten spel.
Dennis Favier is professioneel Food Designer en Creative Director bij innovatiebedrijf TOP BV en vertaalt technologische innovaties naar interessante toepassingen.
Bron: © Karin Jonkers