Big Data rules the world
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Big Data rules the world

  • 09 februari 2016
  • Door: Judith Witte

Om straks niet achter te lopen, móet je als ondernemer voortdurend vooruitkijken. Daarom stelden we ons in dit eerste nummer van 2016 de vraag: ‘Wat krijgen we op ons bordje?’ Wat zijn de trends voor 2016? Welke ontwikkelingen zijn bepalend voor de keuzes die u moet gaan maken; nu en over 5, 10, 20 jaar?

Duurzaamheid, gezondheid en online zijn de grote aanjagers voor innovatie. We gaan toe naar een circulaire economie waarin we alle afval hergebruiken. Er wordt gezocht naar oplossingen voor de wereldwijde vraag naar een duurzame eiwitvoorziening. Op universiteiten wordt er volop onderzoek gedaan naar kweek en bereiding van insecten, naar algenkweek en eiwitrijke insectenextracten. En is er over vijf jaar echt betaalbaar kweekvlees? Ik ben benieuwd.

Consumenten willen precies weten wat er in hun eten zit en waar het vandaan komt. Aanbieders van voeding worden verplicht steeds meer informatie te verstrekken. Wandelend door de supermarkt scannen we met onze smartphone een passend boodschappenmandje bij elkaar. Het duurt niet lang meer, of voor de veeleisende consument is louter informatie verzamelen niet voldoende: we hebben met z’n allen die informatie nódig: om onze voeding exact passend te maken bij ons levenspatroon en onze specifieke persoonlijke behoeften. Maar wacht even: ‘wandelend door de supermarkt’? Een steeds groter deel van ons leven speelt zich al online af.  

Ik zie het om me heen: vrienden die trots hun Smartwatch laten zien, of hun Star-Wars- achtige ‘activity tracker’. Nu nog vrij bijzonder, maar straks doodnormaal. Het duurt niet lang voor deze twee gadgets zijn geïntegreerd in één ultieme polsband. Met dat ding kan je foto’s maken, je berichten lezen, je agenda bijhouden, bellen. Er zit een hartslagmeter in, en een inactiviteitswaarschuwing die je eraan herinnert om in beweging te komen wanneer je te lang stilzit. De band registreert precies hoeveel calorieën je hebt verbrand, hoe lang je slaapt en ook hoe de kwaliteit van je slaap is. De polsband is verbonden met jouw eigen account op het web. En dat account is verbonden met bijvoorbeeld je koelkast, die weer verbonden is met de supermarkt en webshops. Die natuurlijk verbonden zijn met logistieke centra. Die vanzelfsprekend verbonden zijn met razendsnelle bezorgdrones. Die er op hun beurt voor zorgen dat jij je voeding precies op maat en op tijd in huis hebt. Big Data rules the world.

Zal het echt zo gaan? Voor een deel denk ik ‘ja’. Maar we zijn ook sociale wezens, met behoefte aan menselijke interactie en vijf zintuigen die geprikkeld willen worden. Dus érgens zullen we elkaar blijven ontmoeten. Misschien wel op één van die vele streekmarkten of food festivals die als paddenstoelen uit de grond schieten. Daar kunnen we elkaar ontmoeten. Kunnen we ruiken, voelen, proeven. Lekker; paddenstoelen… zitten die ook niet bomvol goede stofjes?

Judith Witte
 
[email protected]

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2016