Waarom ga je automatiseren? Waarom wil je digitaliseren? Vaak wordt gedacht aan kostenbesparing of het minder kwetsbaar maken van je proces. Denken vanuit de klant is beter. Wat wil de klant en wat heb jij daarvoor te bieden?
Er is moed nodig om het roer om te gooien. Allereerst moet je het lef hebben om ingewikkelde en complexe processen opnieuw te beoordelen. Echte innovatie ontstaat als je dapper genoeg bent om uit de werkelijkheid te stappen en vrij gaat nadenken over waar je naartoe wil, gedacht vanuit de klant, wil bedenken wat er werkelijk nodig is om het te laten werken. ‘Out of the box’ durft te denken. Maar met een briljante oplossing ben je er nog niet, zelfs niet als die vrij simpel te implementeren is. Zeker niet als jouw vernieuwing de werkelijkheid op zijn grondvesten doet schudden.
Hoewel automatisering en digitalisering je ontzettend kunnen helpen om processen efficiënter te maken en anders aan te vliegen, gaat vernieuwing toch vaak tergend langzaam.
Waarom? Omdat steeds weer blijkt dat niet iedereen klaar is voor verandering en werkelijk innovatieve ideeën. Soms liggen gevestigde machtsverhoudingen in de weg. Of is men niet in staat om de verandering in te passen in huidig beleid. Wil men niet tornen aan bestaande processen. Het onvermogen van het ‘Outbreak Management Team’ (OMT) met betrekking tot het uitbreiden van de testcapaciteit voor coronatesten, is hiervoor pijnlijk illustratief. Oplossingen zijn voorhanden, maar bestaande machtsverhoudingen blokkeren de weg naar opschaling en verandering.
Angst blokkeert veel. Zet er lef tegenover. Met vertrouwen.
Innovatieve ideeën kunnen alleen floreren als er beleidsmatig ruimte is voor verandering en vernieuwing. Soms moet je daarvoor principiële keuzes maken. En ja, ook dáárvoor is moed nodig.
Pieter Vos
Directeur Nutrilab
Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2020