Softwareprogramma’s die beter op elkaar aansluiten, geavanceerde camera’s op de werkvloer voor een betere eindcontrole of als hulpmiddel bij het robotiseren van slachthandelingen, cyber security: we kunnen steeds goedkoper en efficiënter werken, beter de kwaliteit bewaken. De ontwikkelingen in automatisering en digitalisering gaan razendsnel!
Naarmate de digitalisering groeit, lijkt ook het aantal digibeten toe te nemen. Voor een grote groep is automatiseren en digitaliseren één groot abracadabra.Ik zie het aan websites waar je door de bomen het bos niet ziet, of een rubriek ‘nieuws’ waar het laatste bericht een half jaar oud is. Het valt niet mee om alle ballen in de lucht te houden.
Ik merk het ook aan persberichten met ellenlange internetadressen, bomvol bijzondere tekens en gekke afkortingen. Geen hond die dat allemaal onthoudt! Neem je klant bij de hand en zorg ervoor dat het op de homepage duidelijk is waar hij naartoe kan navigeren, of zet er een button op. Nog beter; verwijs in je uiting naar een landingspagina op je site, en gebruik een korte fancy URL. Bijvoorbeeld www.foodinbusiness.com/app. Of kies voor een aparte landingspagina buiten je site zoals www.appfoodinbusiness.nl. Mijn collega’s Saskia en John komen er graag meer over vertellen.
Niet alles moet of kan geautomatiseerd en gedigitaliseerd worden, daar ben ik van overtuigd. De menselijke ‘touch’ blijft onontbeerlijk in veel processen. Bovendien: ál onze zintuigen willen geprikkeld worden! (Wie werkzaam is in de voedingsindustrie weet dat als geen ander. Of zou dat nooit mogen vergeten!) Blijf naar elkaar luisteren, blijft elkaar in levende lijve ontmoeten, bijvoorbeeld op de vele beurzen die dit najaar weer georganiseerd worden, ga mee naar de bedrijfsbezoeken die voor leden van de OSV en YFM worden georganiseerd. Blijf horen, voelen, zien, ruiken en (vooral) proeven!
Judith Witte
[email protected]
Bron: Vakblad Voedingsindustrie