De vakantie zit er weer op, voor de meesten van ons in ieder geval. Goed uitgerust gaan we weer aan de slag. Het drukke najaar komt eraan: toewerken naar de kerstperiode, maar zeker ook plannen maken voor volgend jaar.
De relatief rustige zomermaanden heb ik gebruikt om mijn bedrijf eens goed onder de loep te nemen. De bestaande situatie stevig doorlichten, leidt tot verrassende inzichten en nieuwe ideeën. Onder begeleiding van een professional heb ik al onze producten (en dat zijn er eigenlijk best veel voor een kleine onderneming), en de mogelijkheden en onmogelijkheden van elk product in lijn gezet. En we hebben gekeken naar mijn persoonlijke sterke en zwakke punten en waar ik mezelf kan verbeteren.
Wat kan slimmer of anders, waar moet meer energie in worden gestopt en waar minder? Ik heb nogal wat ‘kerstballen in de boom hangen’…: zijn er producten die ik beter kan laten vallen omdat de marges te klein zijn? Nu dit allemaal in kaart is gebracht, kan ik een duidelijke strategie maken voor de komende 5 jaar. Belangrijke vraag daarbij: wat zal dan het aandeel zijn van online versus print?
Wees maar niet bang, print verdwijnt niet. Dit vakblad blijft bestaan. Net als ons netwerk; dat blijven twee sterke pijlers van mijn bedrijf en die gaan we alleen nog maar verder uitbouwen. Uiteraard blijven we ook sterk in online, we hebben al heel veel mogelijkheden en blijven door ontwikkelen. In het volgende nummer komt bijvoorbeeld ons nieuwe concept BrainBattle uitgebreid aan bod.
Wij zijn klaar voor de toekomst. Jullie ook?
Saskia Stender
Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2017