Mijn stelling: ‘Zonder fouten durven (en mogen) te maken, geen innovatie’. Omdat dat laatste het thema is, wil ik het over dat eerste deel hebben: want we zijn bang geworden: bang voor het maken van fouten.
‘Fouten maken is menselijk’… ‘Leren doe je met vallen en opstaan’… Wie is er niet mee grootgebracht? En waarom zijn we het vergeten? We leggen de lat hoog, het moet gelijk goed. Van gemaakte fouten krijgen we vooral buikpijn in plaats van dat ze ons verder helpen.
Het levensmotto van één van mijn dochters was jarenlang, ‘Een dag niet getekend, is een dag niet geleefd’. Stapels tekeningen produceerde ze: met prinsessen, zeilboten, bloemen, dieren en gekke monsters. Nu is ze puber. Ze zit achter een wit vel met een potlood in de aanslag.
Maar omdat ze vindt dat iedere lijn perfect moet zijn, blijft het papier wit. Ik zie haar zitten, en zie mezelf. “Probeer, schets, leer van wat er fout ging, pak een nieuw blad en probeer opnieuw. Durf te blunderen! Experimenteer!” zeg ik tegen haar (en eigenlijk tegen mezelf). Pas als ze haar schroom overwint, ontstaat er om haar heen een zee van proppen papier. Naast haar groeit ook een stapeltje met gelukt lijnenspel.
‘Fouten maken is nodig om te kunnen leren en te weten of iets wel of niet werkt,’ stelt het Groningse Screw up. “We vieren onze ‘faalmomenten’, onze ‘oeps dat was niet handig’-reflectie. Door fouten te maken, doorbreken we angst, zetten we aan tot het durven begaan van nieuwe wegen, brengen we innovatie op gang en maken we taboes bespreekbaar.” Een filosofie naar mijn hart.
Weetje: 80 tot 90 procent van alle uitvindingen faalt. Samuel West, een Amerikaanse psycholoog, verzamelde talloze mislukte reclamecampagnes en producten en bracht ze samen in het ‘Museum of Failure’* (Helsingborg, Zweden). ‘Every item provides unique insight into the risky business of innovation’ staat er op de site. De boodschap van zijn museum is duidelijk: je kunt geen succes behalen zonder af en toe te falen.
Dus, nu ook tegen jullie, zeg ik: “Durf te blunderen! Experimenteer! Leer van wat er fout ging en probeer opnieuw.”
Judith Witte
[email protected]
Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2017