The art of making it happen!
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

The art of making it happen!

  • 30 juni 2015

Ruitenberg Ingredients is een pionier in het vinden van creatieve, innovatieve oplossingen voor de voedingsmiddelenindustrie. “Iedere dag inspireert ons gepassioneerde team onze klanten om ingrediënten en procestechnologie om te zetten in specifieke proces- en productverbeteringen.”

“We bieden een breed assortiment aan applicaties voor de industriële bereiding van bakkerijproducten,” vertelt Jaco van Harten, commercieel manager van de bakkerijdivisie binnen Ruitenberg Ingredients. Deze divisie levert wereldwijd producten aan industriële bakkerijen, met een focus op Europa. “Ook voor de industriële bereiding van bakkerijproducten bieden we een breed assortiment aan. De uitdaging bij het ontwikkelen van vullingen is het krijgen van de juiste smaak, textuur en functionaliteit in combinatie met een acceptabele prijs voor de klant.”

Partner in ontwikkeling

Voedingsmiddelenproducenten verwachten tegenwoordig complete en maatwerk oplossingen in plaats van simpelweg de levering van basisingrediënten. Ze zijn constant op zoek naar nieuwe producten waarmee zij kunnen inspelen op de snel veranderende consumentenbehoeften” Dankzij hun jarenlange ervaring in de voedingsmiddelenindustrie, hebben de voedingsmiddelentechnologen bij Ruitenberg een enorme knowhow opgebouwd: “We investeren continu in het ontwikkelen van bestaande en nieuwe producten, zowel naar aanleiding van trends die we signaleren in de markt als specifiek op klantaanvraag.” vervolgt Jaco. “Ons nieuwe deegconcept RudinRapiDo is daar een mooi voorbeeld van. Dit gistvrije deeg hebben we ontwikkeld vanuit behoeften van zowel de industriële bakkerij als de consument. Met RudinRapiDo CoEx is het mogelijk om deegproducten te produceren middels co-extrusie. Het grote voordeel hiervan voor de industrie is dat de productiecapaciteit enorm toeneemt. En het komt tegemoet aan de vraag van consumenten, die broodsnacks willen met minder calorieën, die onderweg warm gegeten kunnen worden. Ook die behoeftes worden met dit deeg ingevuld.”

Dit bedrijf zette zijn deuren open voor leden van Young Food Management (YFM), nu Ondernemers Sociëteit Voedingsindustrie (OSV).

www.osvnetwerk.com

Van ontwerp tot implementatie

“De uitdaging bij het ontwikkelen van vullingen is het krijgen van de juiste smaak, textuur en functionaliteit in combinatie met een acceptabele prijs voor de klant,” legt Jaco uit. In Twello staat het ‘bakkerij applicatiecentrum’ va het bedrijf, waar de technologische kennis van het gepassioneerde team gecombineerd wordt met een fijn gevoel voor culinaire finesse. “Hier kunnen we samen met de klant concreet werken aan een vulling die voldoet aan zijn wensen,” vertelt Jaco. “Want op verzoek van de klant helpen we hem bij het bedenken en creëren van onder meer nieuwe vullingen; indien gewenst gaan we ook op zoek naar alternatieve ingrediënten voor het vervangen van additieven, of om het product allergeenvrij te krijgen. Samen kijken we naar hun specifieke applicaties en naar het productieproces, om de beste en meest efficiënte oplossing te vinden. Onze voedingsmiddelentechnologen helpen daarna op de productievloer bij het implementeren van de verbeteringen van producten en processen. Zo zijn we er zeker van dat de geboden oplossing werkt.”

Aantrekkelijke presentatie

Ruitenberg Ingredients biedt inmiddels een enorme verscheidenheid aan vullingen voor de industriële productie van (voornamelijk hartige) snacks en kant- en klaarproducten. De vullingen worden gebruikt in producten van onder meer brood-, blader en filodeeg. Daarnaast worden de vullingen ook toegepast in hartige taarten en als maaltijdcomponent. “Een van de meest in het oog springende aspecten van onze vullingen is de aantrekkelijk presentatie,” vindt Jaco. “Zelfs na invriezen en afbakken van het product, houdt de vulling zijn volume én blijft hij binnen het deeg. We hebben een uitgebreid assortiment vullingen met een uitzonderlijke smaak en textuur. Daarnaast bieden we ook andere producten, zoals een 100% eivervanger die bakkerijproducten voorziet van de vertrouwde goudbruine kleur en de daarbij behorende glans: RudinGlaze. Dit product reduceert bovendien het risico op microbiologische besmetting en sluit salmonella uit.”

Nieuwe concepten

“De afgelopen periode is ons team druk bezig geweest met de ontwikkeling van onze nieuwe range vullingen genaamd RudinFilling GRW. Deze vullingen groeien tijdens het bakken mee met het deeg, waardoor de producten van binnen volledig gevuld zijn met de vulling. Verder is er gewerkt aan een verbeterde receptuur voor de RudinGlaze, waardoor het nu ook zijn glans blijft houden na invriezen. “Deze nieuwe concepten worden geïntroduceerd tijdens de IBA beurs, van 12 tot en met 17 september in München,” besluit Jaco. “Bezoek onze stand (hal 4, stand 421), om deze nieuwe concepten zelf te ervaren. Ons motto is niet voor niets: ‘the art of making it happen’!”

www.ruitenberg.com

Bron: Ruitenberg