"Servicecontract biedt ons zekerheid"
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

"Servicecontract biedt ons zekerheid"

  • 11 september 2017
  • Door: Nicole Cordewener

“Je moet niet wachten tot een machine kapotgaat, want dat komt altijd ongelegen,” stelt directeur Mark Janssen van Het Vleespannetje uit Wijchen. “Dankzij Multivac hebben mijn verpakkingsmachines nog geen dag onnodig stilgestaan.”

Op de vraag wat Het Vleespannetje doet, kan Janssen niet anders dan een uitgebreid antwoord geven. “Wij leveren namelijk veel verschillende vleesproducten. De nadruk ligt op het maken van producten met toegevoegde waarde, die we op maat proportioneren. Echt precisiewerk, zoals blokjes en stripjes. Deze halffabricaten gaan onder meer richting retail voor maaltijden en salades. Maar we leveren ook aan bijvoorbeeld groothandels, horeca en instellingen. Verder maken we producten met zo min mogelijk of zelfs geen E-nummers, minder natrium of minder vet.”

Bedrijf groeit

Het Vleespannetje begon in 2005 en is de afgelopen vijf jaar aardig gegroeid. Janssen en zijn team leveren nu bijvoorbeeld ook kipproducten en hebben het Beter Leven Keurmerk gehaald. Maar de explosieve groei bracht ook praktische problemen met zich mee. “We hadden een volautomatische lijn”, vertelt Janssen. “Dan deden we eerst de grote bakken, na de pauze de kleine bakken en na een tweede pauze de hele kleine bakken. We moesten steeds van mal wisselen. Nu kon die machine wel snel verpakken, maar aan het einde van de lijn moesten we weer alles uitsorteren. Dan heeft een snelle lijn dus niet veel zin.” Daarnaast bracht het ook andere zorgen. Janssen: “Wat als er iets met die ene machine gebeurt? Dan heb ik echt een probleem! Je bent er enorm van afhankelijk.”

Service belangrijk

Het bracht hem ertoe uit te zoeken welke mogelijkheden er waren voor nieuwe verpakkingsmachines. “Ik heb me online goed georiënteerd. Ook heb ik rondgevraagd bij collega’s,” herinnert Janssen zich. “Toen kwam ik uit bij Multivac. Ze zijn misschien niet de goedkoopste, maar hebben wel een goede naam en bieden onderhoudscontracten aan. Service vind ik heel belangrijk, want ik wil voorkomen dat de machine bijvoorbeeld vlak voor de kerst uitvalt. Flexibiliteit is een van onze kernwaarden. Dat moet je wel  kunnen waarmaken. Nu de volumes toenemen, biedt een servicecontract meer zekerheid.”

‘Met een onderhoudscontract ben ik per saldo goedkoper uit’

Gebruikte machine

Vervolgens kwamen accountmanager Robert Ruesen en zijn collega’s van Multivac in beeld. Al snel bleek de R140 de meest geschikte machine te zijn. Deze compacte dieptreklijn sluit iedere verpakking vacuüm met een kookfolie. Dankzij deze verpakkingsmethode is het product langer houdbaar. Spareribs worden bijvoorbeeld op deze manier verpakt. Janssen wist precies wat hij wilde en koos bewust voor een gebruikte machine. “Onze experts kijken alles natuurlijk wel grondig na”, weet Ruesen. “Ieder onderdeel wordt nagekeken en eventueel vervangen. Ik durf te stellen dat een gebruikte machine van Multivac net zo goed is als een nieuwe.” Dat kan Janssen beamen, want tot dusver heeft zijn R140 nog geen dag stil hoeven staan. Enkele kleine storingen konden telefonisch worden verholpen.

Uitgebreid onderhoud

Wat ook bijdraagt aan de kwaliteit van Multivac, is het uitgebreide onderhoud aan machines. “Daar zijn we een jaar of vijf geleden mee begonnen”, legt Ruesen uit. “We deden vooral storingsverzoeken en maar weinig preventief onderhoud. Nu bieden we een servicecontract aan, waarbij we in het geval van Het Vleespannetje jaarlijks langskomen. Onze monteur inspecteert de staat van de machine. Vervolgens wordt een offerte gemaakt en worden de onderdelen vervangen bij een tweede afspraak.” De bestelde onderdelen voor de R140 zijn al in huis en er is een datum geprikt voor het onderhoud. Janssen: “Ideaal dat het ook op zaterdag kan, dan heeft de productie er geen last van.”

Efficiënter werken

Bij Het Vleespannetje zijn ze zo tevreden over Multivac en de R140 dat kort daarna nog twee T200’s zijn aangeschaft. Met deze tray sealers in huis hoeft het personeel geen mallen meer te verwisselen, maar zijn er drie aparte lijnen. Ook voor deze machines zijn servicecontracten afgesloten. “Het kost wel wat”, geeft Janssen eerlijk toe. “Maar ik krijg met het contract wel korting op de uren, onderdelen en voorrijkosten. Zou een machine vlak voor de kerstdrukte uitvallen, dan ben ik veel meer kwijt. Per saldo ben ik zo goedkoper uit, denk ik.” Ruesen vult aan: “Dat weet ik wel zeker. Grotere bedrijven kunnen met harde cijfers aantonen dat ze dankzij goed onderhoud efficiënter produceren. Bovendien gaan de machines langer mee. Vijftien tot twintig jaar is geen uitzondering bij Multivac.”

www.hetvleespannetje.nl 
www.multivac.nl

Foto: Mark Janssen

Bron: © Studio38c