Kleur bekennen, innovatie herkennen
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Kleur bekennen, innovatie herkennen

  • 11 september 2017
  • Door: Koos Minnema

Innovaties gaan niet alleen over ‘technische knock-outs’, bedacht door de knapste koppen op aarde. Het kan ook gewoon op de productievloer van uw eigen bedrijf gebeuren, door uw eigen mensen. Om dat te laten gebeuren is wel een beetje lef en vertrouwen nodig. Het startpunt is te beseffen en erkennen dat íedere medewerker met zijn of haar prestaties bijdraagt aan de basis van een succesvolle organisatie. 

We zijn, opgeslokt door de waan van de dag, nogal gericht en gefocust op cijfers. Volumes, start- en eindtijden, doorlooptijden, omzetcijfers; zo kan ik nog wel even doorgaan. Die getallen zijn helder, duidelijk en liegen niet. Lekker comfortabel toch? Maar cijfers halen jouw mensen (en jezelf!) niet uit de comfortzone. Vraag jij jezelf wel eens af: ‘Hoe kan ik ‘out-of-the-box denken’ op de werkvloer nou stimuleren, zonder dat de efficiëntie stagneert?’

Het antwoord op deze vraag start met bewustwording en eerlijk naar je organisatie kijken. ‘Waar staan we nu; als bedrijf in de markt, als team dat samenwerkt?’ En dan denk ik niet alleen aan het directie- en managementteam, maar aan álle teams, dus op alle afdelingen waarbinnen onderling wordt samengewerkt. Daar waar het gebeurt. 

Kleur bekennen is erkennen dat we niet alles alleen kunnen. Als jouw mensen weten waar het bedrijf over één jaar wil staan, ze elkaars persoonlijke  voork(l)euren kennen en elkaar beter begrijpen, dan zijn ze beter in staat om de motivatie vast te houden. Als ze gezien worden, gaan ze meedenken: gewoon omdat ze zich betrokken voelen, omdat ze snappen dat ze meer doen dan alleen die ene operationele taak, en weten dat ze een essentieel onderdeel vormen van het grotere geheel.

Als je als ondernemer of manager dit helder weet te krijgen (bijvoorbeeld tijdens werkoverleg), heb je een eerste belangrijke stap gezet om innovatie op een natuurlijke manier te ontwikkelen. Innovatie kan al zitten in een andere, efficiëntere manier van producten inpakken of klaarzetten, of een andere logistieke routing. Ik wens u en uw mensen een kleurrijke en innovatieve toekomst toe.

www.kennethsmit.com/koosminnema/

Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2017