Oriental klaar voor de toekomst
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Oriental klaar voor de toekomst

  • 11 november 2019
  • Door: Harry van Brandenburg

Op de nieuwe locatie van Oriental in Den Haag is recent een nieuwe keuken ingericht van 1.500 m². Martin Chan, Managing Director van Oriental Holding Europe: “Hier bereiden onze koks authentieke Aziatische gerechten en producten; voor onze eigen winkels en restaurants, en binnenkort ook voor externe partijen.”

Martin Chan heeft een duidelijk doel voor ogen: hij wil dat Nederlands grootste Aziatische supermarktketen binnen drie jaar doorgroeit van 22 naar 30 winkels. Voor de grote moderne keuken in Den Haag, Amazing Daily Cuisine, beoogt Oriental jaarlijks een productieverdubbeling. Chan: “Binnenkort voeren we onze productie van kant-en-klaar maaltijden op. Dan gaan we ook aan externe partijen leveren.” Oriental startte in 1986 een supermarkt met Chinese producten in Amsterdam. Drie jaar later opende zij er een tweede vestiging voor de horecamarkt en in 2000 richtten ze een eigen importafdeling op; niet alleen voor Chinese, maar ook A-merken uit onder andere Indonesië, Thailand, Japan en Korea. 

Smaak en gemak 

Het beleid van Oriental is gericht op smaakvolle en gezonde Aziatische producten met weinig vetten. Een subtiele combinatie van kruiden zorgt voor de bijzondere smaakbeleving. Chan: “Onze koks beheersen de kunst van precies de juiste smaak creëren: net zo lekker als mensen op vakantie in Azië ervaren. Daar horen zorgvuldig geselecteerde ingrediënten bij, zoals onze pandanrijst - 100% jasmijnrijst met een onderscheidende geur en smaak - uit Noord-Thailand. Ook spelen we in op de gemakstrend, met kant-en-klaar gerechten en recepten die binnen dertig minuten klaar zijn. En alle nieuwe supers van Oriental krijgen, net als in Den Haag, een foodcorner waar je voor € 6,50 al kunt genieten van een authentieke Aziatische maaltijd.” 

Voedselveiligheid

“We willen groeien. De uitdaging was een procesrouting te ontwerpen waarbij de authentieke smaakbeleving én het borgen van de voedselveiligheid centraal staan. Onze koks werken volgens vaste protocollen, ons eigen Kwaliteitsbureau analyseert dagelijks monsters van ingrediënten en eindproducten, we hebben geavanceerde en makkelijk te reinigen inpakmachines staan. Nu de productie stijgt, oriënteren we ons op een nieuw koelsysteem. We willen binnen twee uur kunnen terugkoelen, om zo de kans op bacterievorming in verpakte producten te minimaliseren. Verder zijn we bezig met twee nieuwe geautomatiseerde productielijnen voor bapao en pasteitjes. Smaakbehoud, snelheid en reinigbaarheid zijn relevante aspecten bij de keuzes die we daarvoor maken.” 

Foto: Yin Kit Sheng, manager productie en Martin Chan, directeur Amazing Daily Cuisine

Desinfecterende droge damp

Ook in de desinfectie wil het bedrijf een verbeterslag maken: “Voor het desinfecteren van onze productieruimtes hebben we daarom nu de Nocotech, van Simpel Desinfecteren”, vertelt Chan. “Dat is een effectieve methode gericht op preventie.” De Nocotech, vier jaar geleden op de Nederlandse voedingsmiddelenmarkt geïntroduceerd, desinfecteert grondig. De droge damp is biologisch afbreekbaar en veilig voor mens en milieu. De vloeistof is voorzien van N-nummer (15012-N) van het College Toelating Gewasbeschermingsmiddelen en Biociden (CTGB). Robert Kostrubiec van Simpel Desinfecteren: “Met de hand desinfecteren is mensenwerk en nooit volledig. De Nocolyse-Food vloeistof werkt op basis van waterstofperoxide die wordt omgezet in een droge geïoniseerde damp. Deze damp desinfecteert automatisch alle onderdelen van aanwezige machines tot aan de plafonds, wanden, vloeren en ventilatieroosters. Membranen van bacteriën oxideren erdoor, de damp elimineert alle micro-organismen.” 

Grondige oplossing

Chan: “Ons Kwaliteitsbureau voerde regelmatig testen uit. Hun rapporten wezen uit dat we met het gebruik van Nocotech de infectiedruk volledig beheersen. We hebben heel bewust gekozen voor een grondige oplossing, want we willen echt voorkomen dat we met onbeheersbare bacterievorming te maken krijgen; met alle gevolgen van dien. Met één druk op de knop desinfecteert de Nocotech een complete ruimte; handmatig desinfecteren hoeft nu niet meer. De productiemedewerkers voeren het proces twee maal per dag uit, in verschillende ruimtes. Afhankelijk van het aantal kubieke meters, duurt het desinfectieproces ongeveer 45 minuten. En de werkzaamheden kunnen worden hervat zonder naspoelen! We kunnen de productie opvoeren zonder enige zorg over voedselveiligheid. Of de productie nu 100 of 1.000 broodjes bapao is, we zetten dezelfde werkwijze probleemloos voort.” 

www.amazingoriental.com
www.simpeldesinfecteren.nl

Beeld: © Roel Dijkstra

Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2019