Goed en betaalbaar ontstickeren
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Goed en betaalbaar ontstickeren

  • 11 november 2019
  • Door: Feike Klomp

LETS bv is al bijna 40 jaar de innovatieve partner op het gebied van industriële reinigingssystemen en reinigingspompunits voor de voedingsmiddelenindustrie. De insteek van het team: zorgen voor een optimale en duurzame reiniging waar je als voedselproducerend bedrijf blindelings op kan vertrouwen. Commercieel directeur Guustaaf Hoekstra neemt ons mee in de wereld van ontstickeraars.

Ervaringsdeskundigen zullen het direct beamen. Stickers van kratten verwijderen gaat vaak maar ‘zo, zo’. Het lukt soms maar half. En als je al aardig op weg bent, zie je toch nog lijmresten of halve stickers zitten. En dat terwijl de eisen op het gebied van hygiëne tegenwoordig torenhoog zijn. Terecht natuurlijk. Stickers kunnen immers een bron van bacteriën zijn. Maar er zijn oplossingen.  LETS bv kan krattenwasinstallaties van een ontstickeraar voorzien, waarna het krat er daarna weer tiptop uitziet. Sterker, LETS biedt een gegarandeerd optimaal reinigingsresultaat.

Klantspecifiek

Guustaaf: “Wij ontwerpen, bouwen, produceren en onderhouden de krattenwasmachines helemaal in eigen beheer. Voor ons technische team is dat elke keer een uitdaging, omdat elke industrie natuurlijk weer anders is. Bedrijven uit de visverwerkende industrie hebben andere eisen dan vleesverwerkers of AGF-bedrijven. Het is allemaal erg klantspecifiek. Toch ervaart iedere klant dezelfde problemen, alleen de uitvoering en de schaalgrootte verschillen enorm. Neem alleen al het aantal soorten kratten die de industrie gebruikt. Er zijn smalle, brede, diepe of ondiepe kratten. Of kratten met scherpe hoeken. Geen gaten, wel gaten. Ga zo maar door.”

Kratten wassen

De specialist uit Dronten gaat bij de klantvraag altijd uit van een ‘basismodel’ dat de technici van LETS bv hebben ontworpen, vervolgt Guustaaf zijn verhaal: “We leveren machines met een capaciteit van pakweg tussen 400 - 800 kratten, maar we plaatsen ook krattenwasmachines die 2.500 kratten per uur aankunnen, mogelijk tot wel 5.500 kratten gewassen per uur.”

Bij LETS bv werken op dit moment zo’n 35 medewerkers. Vier daarvan zijn continue bezig met de ontwikkeling en het ontwerp. Guustaaf: “Daarnaast is ons zevenkoppige service-/onderhoudsteam altijd stand-by en onderweg door het hele land. Onze servicebusjes vol met onderdelen zijn altijd wel in de buurt als het nodig is. We streven naar een snelle oplossing (binnen 24 uur) bij een storing of een onverwachts probleem.”

Polderse nuchterheid

LETS bv bestaat niet voor niets al bijna 40 jaar. Is er een geheim? “Hard werken, de klant serieus nemen, nooit stil blijven zitten, openstaan voor verbeteringen, nieuwsgierig zijn en blijven, gecombineerd met de nuchterheid van mensen uit de polder. Zoiets”, lacht Guustaaf die al sinds 1996 deel uitmaakt van het Drontense bedrijf. 

Hij geeft een voorbeeld als het om duurzaamheid, water- en energiebesparing gaat: “Daar zijn we ons natuurlijk van bewust. Hoe ontwerp je een machine die zoveel mogelijk water kan hergebruiken? Maar er zijn wel grenzen vind ik. De praktijk leert nou eenmaal dat je een x-percentage aan verversingsgraad nodig hebt. Daar ontkom je gewoon niet aan. Toch krijgen we het steeds weer voor elkaar om wasmachines te ontwerpen waar waterbesparing centraal staat.”

Sproeibeeld

Hygiëne. Ook zo’n ‘hot item’ tegenwoordig. “Daar is altijd winst in te halen. We ontwerpen namelijk machines met zo min mogelijk hoeken. De kabels werken we weg. Het motorcompartiment is gesloten. Schuine kanten zorgen ervoor dat het water logisch wegloopt en niet nodeloos blijft liggen, wat weer een bacteriebron kan zijn. Het sproeibeeld wordt bepaald aan de hand van het krat. Voor ‘lastige’ vervuiling als bakresten, gedroogd visafval of ingedroogd groente afval hebben we een speciale machine ontwikkeld. Deze reinigt op hoge druk en met roterende kracht. Dit zijn van die processen waar we voortdurend, samen met de klant mee bezig zijn.”

Over klantcontacten gesproken. Klantervaringen op de werkvloer helpen ons de kwaliteit van de machines van LETS naar een nog hoger plan te tillen, beaamt Guustaaf: “Vragen blijven stellen, dat doen we voortdurend. Wat heb jij nodig? Hoe wil je dat en dat doen? Soms voeren we proeven uit om te kijken of we de specifieke vraag kunnen vertalen in de machine.”

Schoon eindresultaat

Guustaaf somt tot slot nog een product op met een schone en slimme toepassing: messen- en handschoenreinigers. “Ook daarin proberen we hygiëne met effectiviteit te combineren. Neem de persoonlijke messenkorven die medewerkers in bijvoorbeeld bakkerijen of visverwerkende bedrijven hebben. Terwijl de medewerker de handen wast en de laarzen laat reinigen, krijgt de korf direct een reinigingsbeurt. Dit gaat parallel aan elkaar. Dat scheelt tijd en is veel effectiever. Dat is wat we zo leuk vinden om te doen. Luisteren naar de klant en dit vertalen naar een innovatief product met een schoon eindresultaat.”

www.letsbv.nl

Beeld: ©Fotostudio Wierd

Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2019