Schoon en lekker bier brouwen
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Schoon en lekker bier brouwen

  • 11 november 2019
  • Door: Esther van der Lelie

In het Zeeuwse Middelburg brouwt Kees Bubberman bier. Sinds 2015. Dankzij de constante kwaliteit en verrassende smaken is Kees’ bier een begrip in Nederland en ver daarbuiten. Bier dat volgens ambachtelijk proces wordt gebrouwen, maar vooral schoon en lekker is.

“Iedere fase van het brouwproces is belangrijk en moet van constante waarde zijn. Dit geldt ook voor de hygiëne. We willen continu kunnen vertrouwen op schone ketels, er mag geen vervuiling achterblijven of zelfs opbouwen. Dat zou een ramp voor de kwaliteit van ons bier zijn.” Aan het woord is Kees Bubberman van Brouwerij Kees. Een gedreven ondernemer en liefhebber van bier. Het brouwen begon als hobby naast zijn werk als chef-kok. Hij maakte er bij Emelisse zijn werk van. Totdat hij verder wilde en koos voor een eigen brouwerij. Eind februari 2015 kwam de eerste brouw uit de ketels.  

Gepassioneerde opbouw

“De locatie in Middelburg bemachtigde ik door een tip van een vriend”, vertelt Kees. “De financiering kwam tot stand met enkele aandeelhouders, crowdfunding en een beetje bank. Gestapelde financiering was best wel hip voor die tijd. We begonnen met zes tanks, inmiddels staan er 13 en werken we met een team van zes personen.” Kees beschrijft het team als gepassioneerde bierliefhebbers. Als voorbeeld noemt hij Sjors Kuijt, die direct bij de start instapte. Van oorsprong een klinisch chemicus, werkzaam in het onderwijs en hobbybrouwer. Nu draait hij met Kees regelmatig dagen van 06:00 tot 24:00 uur om het gewenste aantal liters bier te brouwen. 

Foto: Kees Bubberman (l) en Maurice van Zielst

Echte Eyecatchers

“Ons basisassortiment bestaat uit negen soorten bier, vijf seizoenbieren en elke maand één of twee speciale brouwsels in houten vaten”, vervolgt Kees. “Onze bieren vind je in blik, omdat hop door zonlicht ontleedt. In de licht- en luchtdichte verpakking blijft bier het beste vers. De blikjes zijn door kleurgebruik, lettertype en logo herkenbaar en echte eyecatchers geworden. Qua volume zijn we, sinds de start, drie keer zo groot geworden, 40% exporteren we naar het buitenland. Bierbrouwer Kees is wereldwijd bekend.”

Het proces

Het brouwproces had voor Kees geen geheimen. Hij deed dit immers al jaren. “Bierbrouwen is het mooiste wat er is. Je wilt altijd de beste kwaliteit leveren, een constante kwaliteit waar de klanten op rekenen.” Kees geeft aan dat hygiëne een belangrijk onderdeel is om de continuïteit in kwaliteit te kunnen borgen. De ketels kregen regelmatig een reinigings- en desinfectieronde met reinigingsmiddelen die hij via een centrale inkooppartner voor brouwerijen kocht. “Op een gegeven moment zagen we vuilopbouw in één van de ketels. Vuilopbouw kan van invloed zijn op de smaak van het bier, dat kunnen we ons niet veroorloven.”

Hygiëne op maat

Kees zocht advies over de aanpak van de vervuiling. Via een relatie kwam hij in contact met Qlean-tec|Christeyns. Accountmanager Maurice van Zielst kwam langs en samen inventariseerden ze de situatie: “Dit is een vereiste voor een goed hygiëneplan. Iedere brouwerij is anders. Er kunnen RVS of koperen ketels zijn, verschillende soorten bier die per soort andere vervuiling achterlaten. Daarom is het zo belangrijk dat je komt kijken en toegevoegde waarde kunt bieden.” Op basis van de situatie bij Brouwerij Kees, ontwikkelde Maurice een hygiëne- en desinfectieplan, waarvan de inzet van schuimreinigingsmiddelen en enzymatische producten om opbouw van biofilm te voorkomen, onderdeel uitmaken. 

Kennisuitwisseling

“Wij hebben veel kennis over de hygiëne in brouwerijen in huis.” Enthousiast vertelt Maurice over de training met Europese collega’s, die hij onlangs bijwoonde: “Je merkt dat Engeland op gebied van craft breweries nog meer ervaring heeft dan wij. Samen neem je de branche door, luister je naar ervaringen en zoek je oplossingen. Deze kennis deel je met klanten.” Maurice merkt dat de expertise van mond tot mond bij brouwerijen gedeeld wordt. Kees bevestigt dit: “We kennen elkaar allemaal en houden elkaar op de hoogte van ontwikkelingen. Via dit netwerk hoorde ik inderdaad ook over het maatwerk en persoonlijke contact van Qlean-tec|Christeyns. Dat is wat wij nodig hebben.”

Vakidioten met passie

Sjors komt terug op het hygiëneplan. Hij vertelt over de samenwerking, het verdwijnen van de vervuiling en het voorkomen van nieuwe opbouw. “We zijn tevreden over deze nieuwe, meer persoonlijke weg.” Maurice bevestigt lachend de uitspraak van Sjors: “We zijn een stelletje vakidioten met passie bij elkaar. Ieder op eigen vakgebied. Het is mijn uitdaging om een match te vinden op inhoud, die heb ik bij Brouwerij Kees gevonden.”

De uitdaging van Kees blijft ‘gewoon goed bier produceren’ en het liefst in grotere aantallen. Met de eigen kennis en die van Qlean-tec|Christeyns is dit mogelijk. “Op onze manier. Wij voldoen niet aan prototypen, zijn geen jonge hipsters met baarden. Onze hipheid zit van binnen. Wij willen mensen verrassen met gekke smaken bier. Daar doe je het voor!”

www.brouwerijkees.nl
www.qleantec.com

Beeld: © Peter Roek

Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2019