Tijdens de goed bezochte workshop ‘Krijg grip op je e-mailmarketing’ zijn veel tips & trics gegeven. En stof tot nadenken. Ik stuur de nodige nieuwsbrieven/uitnodigingen de wereld in, dus ik wist het allemaal wel. Dacht ik. Ha, niet dus! Eén van mijn nieuwsbrieven is tijdens de workshop onder de loep genomen. Lekker confronterend hoor, om te horen wat je allemaal niet goed doet. Gelukkig was het in grote lijnen wel in orde, maar ik heb toch kansen laten liggen.
Heel simpel: als je nieuwsbericht plaatst, heb je een ‘lees meer’ knop of link naar jouw website waar de rest van het artikel staat. Check. Je zet er een foto bij om de aandacht te trekken of om de boel een beetje aan te kleden. Check. Zorg er dan voor dat de hyperlink naar het bericht ook onder de foto ligt en niet alleen bij ‘lees meer’. Oeps, dat heb ik dus niet gedaan. Fout!
Mensen zijn gewend om op een foto te klikken. Als dat niet werkt vraag je van hen een tweede actie: zoek de ‘lees meer’ link. Nu ben je ze al bijna kwijt; het duurt ze al gauw te lang voor er resultaat is bereikt.
Ik gebruik een mailpakket waarin een zogenaamde heatmap is verwerkt. Dan kun je zien waar het meest op is geklikt in de nieuwsbrief. De eerstvolgende nieuwsbrief maakte ik volgens het boekje. De foto’s waren bijna rood, zo vaak is er op geklikt. Maar op de ‘lees meer’ link bijna niet meer. Lesson learned! En dat was maar één van de vele tips die we kregen.
Ik kijk uit naar het vervolg van deze workshop: lead nurturing. Want ook op dat vlak kan ik vast nog veel leren!
Saskia Stender
Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2015