Koploper in innovatie en duurzaam beleid
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Koploper in innovatie en duurzaam beleid

  • 13 juni 2017
  • Door: Janneke Vermeulen

Wat ruim zestig jaar geleden begon met een kraam op de Albert Cuyp, is uitgegroeid tot een klein visimperium. Bij versvishandel Jan van As gaat er jaarlijks ruim 4000 ton vis doorheen. Duurzaamheid staat in de hele bedrijfsvoering voorop; van het seizoensgebonden aanbod tot de schoonmaak van de keukens.

De marktkraam van grondlegger Jan van As en diens broer Jaap heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een indrukwekkend bedrijf met onder andere een productiekeuken en een innovatiekeuken in Amsterdam, en een ambachtelijke rokerij in Monnickendam. De vishandel levert een uitgebreid en kwalitatief hoogwaardig assortiment aan vis, schaal- en schelpdieren aan een groot aantal afnemers in de horeca en detailhandel. Ondanks de schaalvergroting in de afgelopen decennia, bleef de ambachtelijke stijl van werken bestaan. Het bedrijf telt nu 150 medewerkers. “Ook de Van Asjes zijn nog volop vertegenwoordigd,” zegt Wijgert van As, kleinzoon van Jan van As. In Visit, de sfeervolle ontvangstruimte van het bedrijf op het Food Center Amsterdam, vertelt hij enthousiast over de ontwikkeling van het familiebedrijf terwijl intussen de ruimte volstroomt met kandidaten van een kookprogramma. Zij gaan zo in één van de keukens aan de slag. Bij Jan van As gebeurt namelijk veel méér dan alleen het handelen in vis. Wijgert licht een aantal activiteiten toe: “Vanuit de wens iets te doen met onze reststromen, is ons eigen productenlabel ontstaan. Twee innovatiekoks uit gerenommeerde horecazaken ontwikkelen de producten in nauw overleg met onze afnemers. Tot ons assortiment behoren bijvoorbeeld bisque en Bretonse en Aziatische viskoekjes.” 

een vis in de paaitijd

Ook riep de vishandel Vis&Seizoen in het leven, een initiatief met als doel de visconsumptie en het visaanbod in de horeca structureel te verduurzamen. Dat gebeurt onder andere door het geven van voorlichting aan afnemers en het eigen visaanbod aan te passen aan het seizoen. Wijgert: “We verkopen geen vis die gevangen wordt in de paaitijd. Schol bijvoorbeeld, is van half december tot eind april bij ons niet verkrijgbaar. Zo houden we de scholstand op peil. In die periode bieden we dan verantwoorde alternatieven aan, zoals skrei. En het werkt: zowel bij onze leveranciers als onze afnemers groeit het bewustzijn van het belang van seizoensgebonden vis.”
Jan van As als drijvende kracht dus, een eigenschap die de vishandel op meer gebieden laat zien. Zo heeft het bedrijf het netwerk Vis&Inspiratie op poten gezet. Zo’n 120 aangesloten koks en horecaeigenaren komen vier keer per jaar samen om zich te laten inspireren door trends en noviteiten op allerlei gebieden – niet alleen vis. Binnenkort gaat de club op trendtour door Palermo. 

Verder dan de corebusiness

Deze extra activiteiten behoren dan misschien niet tot de corebusiness van een vishandel, de betrokkenheid is wel zeer kenmerkend voor Jan van As. Grote gemene deler bij álle activiteiten is duurzaamheid. Dat leverde het bedrijf in 2013 de DAM Prijs op, een beloning voor de meest duurzame koploper van de hoofdstad.
Wijgert licht toe: “Duurzaamheid zit in ons DNA. Het is een vanzelfsprekendheid die je in onze hele bedrijfsvoering terugziet. Van de vangstmethoden die onze leveranciers toepassen, tot het verpakkingsmateriaal. En onze vis wordt vervoerd in wagens met een zonnepaneel op het dak, die leveren energie voor de koeling.” 

Duurzaam tot aan de desinfectie 

En zelfs als de vis in een restaurant kilometers verderop al bijna op het bord ligt, wordt bij Jan van As dat duurzaamheidsprincipe nog nageleefd. De desinfectie van de bedrijfsruimtes gebeurt namelijk ook op verantwoorde manier. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van Nocospray, een desinfectieconcept waarbij de vloeistof Nocolyse via een droge nevel de ruimte en alle objecten en machines daarin desinfecteert. Een turbine blaast de vloeistof in de ruimte, waardoor een droge damp ontstaat die zuurstofradicalen produceert. Deze elimineert micro-organismen. Wijgert: “Waar vloeibare desinfectanten alleen het oppervlak bereiken, kruipt Nocospray in de machines.” Van meet af aan was hij dan ook dolenthousiast. “De resultaten van de proefsessies die we hier hebben gedaan, waren waanzinnig goed. Sindsdien gebruiken we de methode in al onze productieruimten. Bij de rokerij dagelijks omdat daar koud wordt gerookt en het risico op bacteriegroei groter is. Bij de andere ruimten passen we het nu ééns per week toe. Toen de ontwikkeling van bacteriën op niveau was, kon de frequentie omlaag.” 

Wijgert legt uit waarom het concept, dat in Nederland werd geïntroduceerd door Simpel Desinfecteren, zo goed aansluit bij de grondbeginselen van Jan van As: “De methode is innovatief, gebruiksvriendelijk, kosteneffectief en de vloeistof is biologisch afbreekbaar. Als familiebedrijf willen we toekomstbestendig zijn. Zo’n concept als Nocospray helpt ons daarbij.” 

www.janvanas.nl
www.simpeldesinfecteren.nl

Bron: © Jan van As