Een sprong in het diepe, wie durft?
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Een sprong in het diepe, wie durft?

  • 10 juni 2014
  • Door: Dennis Favier

Zonder technologie kan een toepassing niet bestaan; maar zonder een interessante toepassing is een technologie slechts een stuk glanzend metaal. Het is juist het snijvlak van de toepassing en de technologie waar innovatie ontstaat. Een grijs gebied.

Het is een typisch ‘kip-en-eiprobleem’. Waar moet je beginnen? Bij de kip of het ei, bij de technologie of bij de toepassing? Technologieontwikkelaars missen vaak het inzicht en de creativiteit om onderscheidende en commercieel haalbare toepassingen te bedenken, productontwikkelaars ontbreekt het dikwijls aan kennis en inzicht in de mogelijkheden van een nieuwe technologie. Deze disconnectie zorgt ervoor dat nieuwe toepassingen niet of vertraagd ontwikkeld worden en is daarmee vaak bepalend voor het (gebrek aan) succes van de technologie.

Maar er is nog een derde heel belangrijke factor in het innovatieproces: de ondernemer. En dan vooral de combinatie van durf en goed ondernemerschap. Een combi die vaak wordt gemist, waardoor een innovatie niet succesvol geimplementeerd wordt. Het resultaat is een markt met veel van hetzelfde. Kopiëren in plaats van innoveren. Dat is veel veiliger en makkelijker; veel lef of creativiteit is er niet voor nodig. De techniek heeft zich immers al bewezen.

Gelukkig zijn er nog pioniers! Ondernemende ondernemers, die anders durven denken en hun strategie durven om te gooien. Een sprong in het diepe durven te maken. Ontzettend eng, dat realiseer ik me, maar met een flinke portie lef, inzicht en creativiteit op het gebied van technologie en de mogelijke toepassingen, is vrijwel alles mogelijk.

Een mooi voorbeeld is Perfotec, een innovatieve technologieleverancier die in de afgelopen paar jaar de groente- en fruitindustrie met haar ‘respiration control’ technologie wereldwijd de spelregels heeft veranderd; met versere producten en minder derving als gevolg. Ook hierbij geldt: de toepassing verkoopt de technologie, en vice versa.

Dennis Favier is professioneel Food Designer en Creative Director bij innovatiebedrijf TOP bv, vertaalt technologische innovaties naar interessante toepassingen.

Bron: © Karin Jonkers