Allergeenvrije producten basis voor transparante keten
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Allergeenvrije producten basis voor transparante keten

  • 10 juni 2014
  • Door: Ria Besseling

Dutch Spices fungeert met smaakvolle allergeenvrije kruiden, specerijen en sinds kort met sauzen en marinades, als ketenpartner voor de voedingsindustrie. Een proces met strikte afspraken moet leiden tot een transparante keten.

,,Goede afspraken met leveranciers vormen de basis voor een allergeenvrije productie,” stelt marketingadviseur Betty Groen van Dutch Spices. “Dat is noodzaak. Met kruiden en specerijen als bouwstenen slagen we erin om zorgvuldig veilige allergeenvrije smaakingrediënten op te bouwen. Dat kost tijd. Die tijd nemen we, met name ook vanwege de kwalitatieve opbouw van nieuwe smaken. Allergeenvrije producten vormen de basis voor een transparante keten.”  Toeleveranciers van Dutch Spices, onderdeel van Bieze Food Group, ontvangen een zeer uitgebreide vragenlijst plus de drempelwaarden om te voldoen aan VITAL 2.0 (Voluntary Incentidental Trace Allergen Labelling), het internationaal geaccepteerd drempelwaardesysteem voor allergenenmanagement. “Deze norm vormt het uitgangspunt voor ons allergenen managementsysteem,” vertelt Betty Groen.

Dutch Spices Academy

De speciale productie-unit in Nijkerk is ingericht om het risico op kruisbesmetting uit te sluiten en levering van allergeenvrije voedselveilige producten te garanderen.

De locatie opereert onder andere met een strikte ingangscontrole, hygiënevoorschriften op basis van risicoanalyse, high care allergeenvrije productieruimtes, hygiënesluizen en eigen kleding en materialen voor iedere afdeling. Interne en externe medewerkers zijn opgeleid voor allergeenvrij produceren en worden bijgeschoold via Dutch Spices Academy. Dit platform verzamelt en deelt intern en extern allergenenkennis met alle belanghebbende partijen. Het bedrijf analyseert en controleert continu op mogelijk aanwezige allergenen in productie en product. De geproduceerde kruiden, specerijen en blends worden gescheiden opgeslagen en uitgeleverd. Dutch Spices opende onlangs een natte fabriek voor marinades en sauzen bij de bestaande locatie. ,,Hier produceren we componenten voor retail- en foodservicefabrikanten van producten met vlees, aardappelen, groenten kaas.”

Voordelen allergeenvrij

De maatregelen van Dutch Spices zijn tot uitlevering een garantie voor allergeenvrij werken. ,,De voedingsfabrikanten die vervolgens onze kruiden en specerijen verwerken, krijgen geen nieuwe allergenen in hun productie en producten. Fabrikanten zullen wel ingrediënten moeten declareren. Maar omdat Dutch Spices producten  geen declarabele allergenen bevatten, hoeven zij geen nieuwe allergenen te declareren. Daarmee hebben zij de garantie dat er geen kruisbesmetting komt in de fabriek. Ook voor onze nieuwe pindavrije satésaus is geen allergenendeclaratie nodig,” vertelt Groen. ,,Er zijn echter wereldwijd zoveel allergenen bekend, 100% allergeenvrij bestaat niet. Bij Dutch Spices is de VITAL 2.0 norm de basis voor het allergenen managementsysteem.”

VITAL 2.0

De eindproducten van Dutch Spices zijn vrij van 24 allergenen volgens de VITAL 2.0-norm. Deze norm dekt 95% tot 98% af om consumenten een veilig product te bieden.

VITAL 2.0 helpt voedingsfabrikanten aan de hand van drempelwaarden beslissen of ze moeten waarschuwen voor allergenen, al dan niet afkomstig van kruisbesmetting.

Het gaat om de 14 EU-wettelijke allergenen en de 10 aanvullende allergenen volgens de LeDa-lijst (LevensmiddelenDatabank). Deze 24 allergenen zijn: glutenbevattende granen, schaaldieren, ei, vis, aardnoten (pinda's), soja, melk, noten, selderij, mosterd, sesamzaad, sulfiet, lupine, weekdieren, lactose, cacao, glutamaat, koriander, maïs, peulvruchten, rundvlees, varkensvlees, kippenvlees en wortel. In de huidige wetgeving worden de 14 allergenen gedeclareerd voor voorverpakte producten. Groen: ,,Wanneer de nieuwe etiketteringswetgeving per 13 december a.s. ingaat, moeten producenten allergenen opvallend vermelden op het etiket. Bovendien geldt deze allergeneninformatie ook voor onverpakte producten. Dat heeft met name consequenties voor mkb-versondernemers. Zij hebben dan een informatieplicht naar hun klanten.”

Allergenen en kruisbesmetting

Allergenen zijn in de voedingsindustrie een belangrijke oorzaak voor recalls. Oorzaken zijn veelal fout labelen in de productie, of niet of onjuist declareren op etiketten. Ook kruisbesmetting in het productieproces vormt een groot risico. ,,Voor kruisbesmetting is tot nu toe wettelijk niets geregeld. Het beleid richt zich op risico-aversie: preventieve maatregelen nemen om de veiligheid te verhogen en risico uit te bannen. Dit beleid geldt ook voor allergenen; eerst in het product, dan in het proces maatregelen nemen. Hier ligt een uitdaging voor Dutch Spices en voor de voedingsindustrie. Want hoe weet een consument of een fabrikant geen kruisbesmetting vermeldt? VITAL 2.0 kan dan als houvast dienen,” aldus Groen. Werken met de producten van Dutch Spices is voor producenten geen vrijbrief om zomaar allergeenvrije claims op een product te brengen, waarschuwt ze. ,,Neem in het eigen proces voldoende maatregelen, weet wat er binnen komt en werk met productspecificaties die maximaal een jaar oud zijn,” adviseert ze.

SimplyOK

Dutch Spices en Allergenen Consultancy ontwikkelen momenteel SimplyOK. Dit is een certificatieschema dat eisen stelt aan allergenenmanagement en een risicobeoordelingssystematiek hanteert die is gebaseerd op het VITAL 2.0-systeem. ,,SimplyOK bestaat uit twee onderdelen: een certificatieschema en een beeldmerk. Het schema vormt een audit op het proces van allergenen, naast de bestaande BRC- en IFS-audits. Goedgekeurde bedrijven mogen op hun verpakkingen het SimplyOK beeldmerk voeren. Het beeldmerk heeft voor alle 14 wettelijke allergenen een icoon ontworpen. De consument ziet direct of het product veilig is voor hem. Bovendien is een producent hiermee transparant en uniform naar de consument. En daar heeft de (allergische) consument behoefte aan,” ziet Betty Groen.

‘Voor kruisbesmetting is tot nu toe wettelijk niets geregeld’

Voor de consument

Dutch Spices wil in samenwerking met de keten veilige, smaakvolle en betaalbare producten beschikbaar maken voor de consument. De onderneming zette in  september zelf de stap naar de consument met het merk Simply Spices kruiden, specerijen en mixen zonder allergenen en toegevoegde E-nummers. Groen: ,,Omdat Dutch Spices en ook Simply Spices geen ingrediënten van dierlijke oorsprong gebruiken, zijn onze producten eveneens geschikt voor veganisten. Dat biedt kansen voor producenten van vegetarische, kosher en halal producten.”

Allergie als uitdaging

Ruim 2 miljoen Nederlanders hebben indirect (via gezinsleden) of direct te maken met een allergie. Het aantal consumenten met voedselovergevoeligheid groeit, voedselovergevoeligheid treft steeds meer kinderen en er volgen meer ziekenhuisopnames. De groeiende behoefte aan allergeenvrije voeding vormt een uitdaging voor de voedingsindustrie, out of home en retail. De consument met voedselallergie heeft te maken met een onvolledige en onjuiste productetikettering en is onzeker over veilige voedingsmiddelen. Tevens willen steeds meer bewuste consumenten producten zonder E-nummers vanwege gezondheid of prestaties.

www.dutchspices.nl
www.simplyok.eu

Bron: Dutch Spices