Een duurzame relatie
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Een duurzame relatie

  • 07 februari 2017
  • Door: Koos Minnema

Duurzaam ondernemen. In Nederland staat het meestal synoniem voor ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’; inmiddels dé standaard voor ondernemen anno 2017. 

MVO Nederland definieert het zo: ‘Een onderneming onderneemt maatschappelijk verantwoord indien zij haar activiteiten bewust richt op het toevoegen van waarde aan zowel people, planet als profit, daarin steeds opnieuw een zorgvuldige balans zoekt, daarover op een actieve en transparante manier verantwoording aflegt en daarover met haar stakeholders een open dialoog voert.’

Dat lukt alleen als er onderling vertrouwen is. Zonder vertrouwen nemen stress en wantrouwen toe, mét gaat alles soepeler. Bij gebrek aan onderling vertrouwen worden details gebruikt als excuus waarom we er, na lang touwtrekken, niet met elkaar zijn uitgekomen. Dit gebeurt in het bedrijfsleven, in de politiek, maar ook in ons sociale leven. 

Waar gaat het dan fout? De meeste participanten bekijken een situatie teveel vanuit hun eigen belang (worden mijn achterban en ik er beter van? ). Tja, dan is het logisch dat er nogal wat projecten met vierkante wielen verder hobbelen. Met de volgende tips voor het onderhouden van een duurzame relatie schaaf je de wielen rond:

1. Zoek eerst naar gemeenschappelijke belangen.
2. Bespreek met elkaar wat je van elkaar verwacht en welke kennis je open wenst te delen.
3. Geef ook duidelijk aan wat absoluut niet bespreekbaar is.
4. Als je een team formeert, zorg dan dat dit team bij elkaar blijft. Iedere verandering in samenstelling zet het vertrouwen opnieuw onder druk. 

Pas als dit helder is, ga je op pad. Dan kan MVO echt duurzaam ondernemen worden. 

www.kennethsmit.com/koosminnema/ 

Koos Minnema (aangesloten bij Kenneth Smit) komt uit de food en draagt food een warm hart toe.

Bron: © Kenneth Smith