Niets blijft hetzelfde, ook niet jouw bedrijf. Waar sta je over 25 jaar? Maakt je bedrijf dan steeds nog dezelfde producten, lever je nog dezelfde dienst? Besta je nog? We leven in een ‘VUCA-wereld’, letters die staan voor Volatility, Uncertainty, Complexity en Ambiguity. In zo’n wereld is duurzaam voortbestaan niet meer zo vanzelfsprekend.
Hoe duurzaam is jouw bedrijf in deze snel veranderende, onzekere, complexe en onduidelijke wereld? Kun je met je bedrijf gezinnen blijven onderhouden? Is er zicht op voortbestaan? Kun je een bijdrage blijven leveren aan deze wereld? Alles draait daarbij om de keuzes die je gaandeweg maakt.
Op dit moment laten de meeste mensen bij het kopen van voeding hun keuze bepalen door smaak, gemak en prijs, zo meldde TNO Voeding. Maar dat verandert. Duurzaamheid speelt een steeds prominentere rol. De meeste bedrijven spelen daar nu ook op in. Maar kijk je ook verder: waar ligt de focus in 2030? TNO verwacht bijvoorbeeld dat tegen die tijd ‘gezonde keuzes maken’ op één staat. Steeds meer mensen gaan kiezen voor voeding die écht bijdraagt aan de eigen gezondheid.
Wie goed luistert naar sociologen, experts en trendwatchers, aanvoelt hoe de wereld verandert en wat die veranderende wereld nodig heeft in de nabije en iets verdere toekomst; die denkt niet vanuit geld, maar vanuit behoeftes. Juist dát uitgangspunt vergroot je bestaansrecht. Doen wat jij, vanuit jouw expertise, vindt dat de wereld nodig heeft, gedreven door visie en verantwoordelijkheid; daar ligt de kracht van duurzaam ondernemerschap.
Ook ik moet keuzes maken. Wordt er over tien jaar nog steeds geanalyseerd zoals nu? Wat is onze rol als laboratorium tegen die tijd? Ons managementteam komt geregeld bij elkaar om hierover te brainstormen. We formuleren onze visie, denken na over de toekomst en hoe de wereld er over vijf, tien en over vijfentwintig jaar zal uitzien. Door te proberen de context te begrijpen, ontstaat helderheid. En een beleid dat zich gaandeweg ontwikkelt en aangepast kan worden. Flexibiliteit inbouwen en je snel kunnen aanpassen is in de VUCA-wereld namelijk van levensbelang.
Het kan zomaar allemaal heel anders zijn.
Pieter Vos
Directeur Nutrilab
Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2020