Digitale transformatie met foodspecifieke software
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Digitale transformatie met foodspecifieke software

  • 14 september 2020
  • Door: Xandra Veltman

Sinds november 2019 is Schouw Informatisering onderdeel van het wereldwijde Aptean netwerk in food en IT. Schouw kan nu enorm veel kennis en ervaring bundelen en technische beperkingen uit de weg ruimen, stellen Joris Kolff en Roel Kox van Schouw. 

De snelheid van technologische innovatie neemt alsmaar toe, stelt Joris Kolff Regional Account Director Food & Beverage. “Was een bedrijf eerder na zo’n tien jaar aan IT vernieuwing toe, nu moet je veel sneller schakelen. Grote partijen kunnen dat, maar velen hebben het geld en de mogelijkheden daartoe niet. Schouw kan onder de paraplu van het Aptean Food and Beverage platform de technologie in huis halen en implementeren. Denk aan tools voor traceerbaarheid, receptbeheer, operationele zichtbaarheid, activabeheer en optimalisatie. We werken samen met JustFood ERP (Canada), LINKFRESH (UK), bcFood (US) en sinds kort ook het Nederlandse DIN Solutions. Deze samenwerking verstevigt onze positie in de Nederlandse, Europese en wereldwijde food- en beverage markt.  Samen met onze eigen marktspecifieke kennis en focus op diverse foodbranches, maakt dit ons ‘verticaal gefocust’ met de portemonnee van een wereldspeler. Big enough to cure and small enough to care.”

Bloemkoolautomatisering

Die cure kan bedrijven op een ander niveau brengen. Nog altijd kampen velen met ‘eilandautomatisering’; verschillende taakgerichte IT-applicaties die amper of niet met elkaar communiceren. “Dat vormt een bloemkoolachtig landschap”, zegt  Roel Kox, die samen met Kolff onder meer hierover webinars organiseert. “Een bloemkool heeft een eindeloos aantal vertakkingen en, net als een taakgericht automatiseringslandschap, een houdbaarheidsdatum. Wil je grip krijgen op de volledige procesgang, dan moet je processen optimaliseren en automatiseren vanuit ERP.” 

Digitale transformatie

In diverse whitepapers op de website van Schouw lichten bedrijven toe waarom ze kozen voor digitale transformatie. Zoals het AGF-bedrijf Levarht, dat de klantbehoefte moet kennen en ‘terugvertalen’ naar de keten, vanaf de hoeveelheid te telen producten tot de verkoop ervan. Daartoe zijn transparantie en communicatie essentieel. Schouw maakt als partner deel uit van het kernteam van Levarht met verschillende expertises, zegt CIO Mayer: “Schouw heeft inzicht in de AGF-sector, begrijpt de techniek en denkt mee over de business, gefaciliteerd door IT.” De omslag naar procesmatig werken ziet Mayer als een heuse digitale transformatie. Niet als doel, maar als vervoersmiddel van een kennis- naar een data-gedreven organisatie. Met een nieuwe mindset en mogelijkheden om waarde toe te voegen in de keten.

Foodware 365

Ook Spack zocht één geïntegreerd systeem, aldus operationeel directeur Marcel Spaargaren. Dit bedrijf produceert hoogwaardige biologische plantaardige oliën en vetten. Om de snelle groei te faciliteren, kozen ze voor Foodware 365. Het Microsoft Dynamics 365 platform heeft branchespecifieke functionaliteiten: ‘Business Central’ is voor het MKB en ‘Finance & Operations’ voor enterprise bedrijven. Kolff: “Naast Dynamics 365 ERP voegden we foodspecifieke functionaliteiten toe. Denk aan het Food Management Dashboard, waarin de managementrapportage van alle data gebundeld is. Waar nodig vliegen we kennis van Aptean in om klanten te ondersteunen.”

Procesmatig denken

Bedrijven met een grote diversiteit aan producten en handelingen hebben zeker behoefte aan procesmatig werken om hun uniciteit uit te bouwen. Daarvan is Chocolaterie Albèrt een schoolvoorbeeld. Het ERP-platform Foodware 365 – SaaS (Software as a Service) in de Cloud is hier in fases uitgerold. Eigenaar Albert van Helvert: “We verwerken dagelijks grote hoeveelheden chocolade tot creatieve, gedurfde eindproducten. Alles gaat via één productlocatie, vier winkels en 1.070 standaard producten. Voor ons is voorraadbeheer, webshopkoppeling en vooral traceability van groot belang. Eén overzichtelijk geheel in de Cloud biedt veel voordelen. Net als wij denkt Schouw procesmatig. Bovendien is het een financieel gezonde partij met voldoende schaalgrootte.” 

Ongekende mogelijkheden

AGF -zoals Levarht en Lehmann Natur-, chocola, vlees- en visverwerkers, pizza-bedrijven als Domino’s, maar ook een enterprise-organisatie als Hessing Supervers of Noblesse Proteins; ze trotseren allemaal de toekomst met Foodware 365. Ook Van Kessel Fruit deed dat, met deze software in combinatie met Power BI. Roel: “Doordat bedrijven processen stroomlijnen, kunnen ze efficiënt werken, groeien en anticiperen op de toenemende overheidseisen en klantwensen. De voordelen en mogelijkheden zijn ongekend. Of je nu start-up bent, in de groei of op enterprise level, je bedrijf omzetten van taak- naar procesgericht werken voelt misschien in eerste instantie als een open-hart operatie. Het goede nieuws is dat je daarna gezonder bent en dat we gespecialiseerde ondersteuning bieden. En met het Aptean Food and Beverage Platform hebben we letterlijk alle ervaring en kennis van de wereld in huis.”

www.schouw.nl

Foto: Joris Kolff (links) en Roel Kox.
Fotografie: © Peter Roek

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2020