De winst van Kleentec hygiëne
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

De winst van Kleentec hygiëne

  • 14 oktober 2014

Hygiënische productieomstandigheden kunnen helpen om productieprocessen efficiënter te maken en de performance te verbeteren. “De zorg voor hygiënische productieomstandigheden mag echter geen belasting zijn voor de voedingsmiddelenproducent. Dat is de visie van marktleider Kleentec.”

In ruim 15 jaar tijd heeft Kleentec zich ontwikkeld tot de reinigingsspecialist die thuis is in de cultuur van de levensmiddelenindustrie. Een no-nonsense cultuur van aanpakken en afspraken nakomen. Directeur Bas Niemeijer: “Basis voor een duurzame win-win samenwerking is dat beide partijen vertrouwen in elkaar hebben. Dat ontstaat niet vanzelf, daar moet je aan werken: door open en eerlijk te zijn over wat je wel en niet kunt, en door waar te maken wat je belooft.

Maar ook door echt te durven denken en handelen vanuit de belangen van de klant, en niet je eigen business opportunities voorop te stellen. Dat klinkt misschien als een open deur, maar het kost veel tijd en inspanning voordat die manier van denken bij iedereen geland is. Echte klantgerichtheid zit in elke vezel van je organisatie.” Bij Kleentec liggen verantwoordelijkheden daarom laag in de organisatie. Bas Niemeijer hierover: “Wij zorgen ervoor dat onze mensen weten waaróm we voor bepaalde procedures en technieken kiezen, dat ze betrokken zijn en dat ze verantwoordelijkheid willen en kunnen dragen.”

‘Echte klantgerichtheid zit in elke vezel van je organisatie’

Total Productive Maintenance

Met deze succesvolle benadering werkt Kleentec (450 medewerkers) voor foodproducenten in heel Nederland. Hierbij gaat het bedrijf uit van de principes van Total Productive Maintenance TPM). De totale ontzorging strekt zich uit over alle aspecten van natte en droogreiniging, desinfectering, het wassen van bakken, kratten en pallets wassen en het productieklaar zetten van productielijnen en -omgevingen. Kleentec kan ook het klein en gepland  onderhoud van de machines verzorgen: “Onze medewerkers draaien dan bij de klant mee in kleine multidisciplinaire teams. Die weten vaak stap voor stap de effectiviteit van de machines te verbeteren.”

Kleendesk

Voor de registratie en documentatie van de reinigings- en desinfecteringsprocessen werkt Kleentec met de online managementtool Kleendesk: “Hierin zijn onder meer het logboek, visuele checklists, de bacteriologische controles en een uitgebreide digitale databank opgenomen. Kleendesk maakt het eenvoudiger om te controleren, te evalueren en verbeteringskansen in kaart te brengen.”

www.kleentec.nl

Bron: Kleentec