Respect tilt schoonmaak naar hoger niveau
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Respect tilt schoonmaak naar hoger niveau

  • 14 oktober 2014

"In de vleesverwerkende industrie is schoonmaak van levensbelang," meldt Afdelingshoofd Theo Dolleman van vleesverwerkingsbedrijf Westfort in Oudewater. "Schoonmaak moet van onze directie de perfectie naderen. Sinds we met het Utrechtse schoonmaakbedrijf Respect werken, komen we daar heel dichtbij!"

Tijdens een grondige hygiënescan bij vleesverwerkingsbedrijf Westfort in Oudewater, in juni2014, stelde inspecteur Jan Vink van Eco2Clean, de leverancier van de reinigings- en desinfectiemiddelen, vast: "We hebben slechts een paar heel kleine puntjes ontdekt waarop Westfort nog zou  kunnen verbeteren. Dat maak je weinig mee bij een foodbedrijf en daarmee is het beslist een van de schoonste vleesverwerkingsbedrijven die ik ooit in Nederland heb geïnspecteerd". Dat komt heel goed uit, omdat de NVWA - de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit - heeft gemeld dat zij het toezicht weer gaat intensiveren: onaangekondigd, vaker én strenger controleren.

100% perfectie

In 2008 liep de tolerantiemaat van Theo Dolleman over: hij was niet tevreden over de schoonmaak. Het interne controlesysteem constateerde te vaak dat de hygiëne te wensen overliet. "De meldingen vielen nog ruim binnen de wettelijk marges, maar onze directie is niet geïnteresseerd in 'wat nog net wel kan', dus ik zit er heel strak in: wij streven naar 100% perfectie. Wij verwerken hier dagelijks circa 3000 varkens en dat geeft een heel grote verantwoordelijkheid naar de consument. En toen wandelde Respect binnen. Het klikte, we zaten meteen op dezelfde golflengte."!

Hygiënetrainingen

De twee bedrijven werkten intensief samen aan structurele verbeteringen. Operationeel directeur van Respect Michel Bout vertelt: "Wij zijn al 14 jaar gespecialiseerd in schoonmaak bij voedselproducerende bedrijven. Mijn achtergrond ligt in foodsector. Ik ben jarenlang actief geweest op diverse posities, zoals QA manager, en als auditor in de foodsector. De kennis die ik daar opdeed, breng ik natuurlijk mee. Waar nodig geef ik die door aan onze medewerkers. Ze staan geen vloer schoon te spuiten, nee: ze zijn bezig te voorkomen dat mensen ziek worden." Daar valt Theo Dolleman hem bij. "Dat is zó belangrijk, dat mensen weten wat ze doen en waarom het zo moet. Wij geven iedere nieuwe medewerker intern uitgebreide informatie en training in de hygiëneregels, compleet met een examen met 50 vragen, waarvan ze er maximaal slechts 2 fout mogen hebben! En die fouten bespreken we dan met ze."

Nog maar 10%  

Hij beseft terdege wat de gevolgen zijn van een kleine onachtzaamheid van de schoonmaakploeg. "Kijk maar naar die situatie rond de bedorven zalm. Bedrijf bijna failliet. Door één incident! Een ernstig incident, met mensenlevens te betreuren - maar dat kan ieder bedrijf in de voedingsindustrie overkomen. Door te streven naar 100% perfectie willen wij soortgelijke incidenten bij Westfort voorkomen. Het aantal meldingen was na één jaar Respect gedaald naar nog maar 40% van de nulmeting in 2009. En nu, vijf jaar later, is dat verder teruggedrongen naar nog slechts 10%. Daar zitten dan ook nog meldingen bij als: 'Het witte kratje van de papierafval stond niet precies op de juiste plaats' en 'Er zat wat witte kalkaanslag op het filter van de kraan'. Dat zijn bepaald geen zaken waar de Waren Autoriteit over zou struikelen - hun norm halen we ruimschoots. Wij zijn veel strenger voor onszelf dan de keuringsdienst ooit zal zijn. Van ons mogen ze dus komen, elke dag, onaangekondigd!"

Cruciale schoonmaak

De drie mannen, een vast team van experts inmiddels, beginnen om 15.00 uur en lopen achter de sluitende afdelingen aan. Overal dezelfde routine, elke dag weer: voorspoelen met hoge druk, inschuimen met chemische reinigingsmiddelen, reinigen met hoge druk, desinfecteren met chloor en ten slotte naspoelen. "Want de schoonmaakmiddelen mogen natuurlijk niet op het vlees worden aangetroffen - ook dat controleren we intern. Dat is trouwens ook een van de redenen om die cruciale schoonmaak uit te besteden: zo zal nooit de neiging ontstaan om eigen fouten met de mantel der liefde te bedekken. Respect heeft bij ons veel goodwill en krediet opgebouwd, maar Michel weet heel goed dat als het een keer goed fout gaat, Respect er ook direct uit zal vliegen." Dat is voor Michel Bout geen probleem: "Terechte consequentie. We hebben een contract met duidelijke criteria waaraan ons werk moet voldoen. Die standaard streven we elke dag weer na.”  

www.respect.nl

Foto: Theo Dolleman

Bron: Respect