De 3 pijlers voor een duurzame voedseltransitie
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

De 3 pijlers voor een duurzame voedseltransitie

  • 16 februari 2023

De basis van onze voedselproductie staat onder druk. Wereldwijd neemt het landbouwareaal af, worden grondstoffen schaarser en heeft de klimaat-en biodiversiteitscrisis negatieve impact. Als foodondernemer ontkom je er niet aan om je onderneming te verduurzamen. Onder andere om de levering van grondstoffen zeker te stellen, te voldoen aan toenemende overheidseisen en in te spelen op de gunsten van de consument. Maar wat houdt verduurzamen precies in? Rabobank schetst 3 pijlers die de weg naar een duurzame voedseltransitie ondersteunen.

1. Duurzamere consumptie

De voedselketen begint op het bord van de consument. In een recent gepubliceerde trendrapportage schetst Rabobank hoe deze consument verandert en meer gemak zoekt, maar idealiter ook een gezonder en duurzamer product wil. Voor foodbedrijven liggen er kansen in het ontzorgen van de consument bij het maken van de juiste duurzame(re) keuze. Aan de consumentenkant van de keten liggen er 3 duurzame kansen voor foodbedrijven: 

  • Verminderen van verspilling: voorkomen van verspillingen door slimmer in te kopen, het beter verwaarden van reststromen en het verlengen van de houdbaarheid; 
  • De eiwittransitie: ontwikkeling van duurzame alternatieve eiwitten, verduurzaming van productie van dierlijke eiwitten en de verandering naar een meer plantaardig dieet (60/40 plantaardig/dierlijk eiwit);
  • Gezonder voedsel: gezonder maken van bestaande producten, inzicht bieden in wat gezond(er) is en het ‘nudgen’ van consumenten richting de juiste producten.

2. Duurzamere productie

Onze voedselproductie heeft zowel positieve als negatieve impact. Positief is uiteraard de productie van betaalbaar, gezond voedsel voor miljoenen mensen. Negatief zijn de zogenaamde externaliteiten die gepaard gaan met de productie. Denk aan klimaatimpact door uitstoot van broeikgasgassen en de negatieve invloed op onder andere milieu en leefomgeving door uitstoot van fijnstof of stikstof. Ondertussen neemt de vraag naar voedsel structureel toe. Willen we op termijn betaalbaar voedsel kunnen blijven produceren, dan moeten we als keten stappen zetten in het verduurzamen van die productie. Voor foodbedrijven zijn er 4 kansen om te benutten: 

  • Circulariteit: richt je op het creëren van recyclebare grondstoffen, dan wel biologisch afbreekbare, creëer een markt voor afval of reststromen, verleng de levensduur van producten, machines of verpakkingen en ga de samenwerking met consumenten, maar ook bedrijven;
  • Automatisering en robotisering: onderzoek de mogelijkheden om te investeren in het toepassen van robots in jou productieproces;
  • Betere arbeidsomstandigheden: gebruik robots om zwaar, eentonig en repeterend werk te vervangen, verbeter de samenwerking tussen robot en mens en geef meer aandacht aan de mens.
  • Verduurzamen van verpakkingen: werk toe naar het verminderen van de negatieve impact van plastic; verbeter de infrastructuur voor plastic afval om hergebruik te verbeteren.

3. Duurzamere supply-chain

Als individuele onderneming kan je een belangrijke bijdrage leveren in het verduurzamen van de voedselproductie en -consumptie. Maar om echt impact te realiseren is samenwerking in de keten nodig en moet de hele supply-chain verduurzamen. Rabobank ziet hierin 3 bewegingen: 

  • Klimaattransitie en het reduceren van broeikasgassen: het verbeteren van productieprocessen, opslag, transport en verkoop. Elektrificeren van de productie en het duurzaam opwekken of inkopen van elektriciteit en verduurzaam de inkoop; maak het inzichtelijk.
  • Toenemende ketensamenwerking;
  • Groeiende noodzaak voor transparantie met behulp van data en digitalisering.

Rabobank.nl

Beeld: ©petrmalinak/Shutterstock.com

Bron: Rabobank