De basis van onze voedselproductie staat onder druk. Wereldwijd neemt het landbouwareaal af, worden grondstoffen schaarser en heeft de klimaat-en biodiversiteitscrisis negatieve impact. Als foodondernemer ontkom je er niet aan om je onderneming te verduurzamen. Onder andere om de levering van grondstoffen zeker te stellen, te voldoen aan toenemende overheidseisen en in te spelen op de gunsten van de consument. Maar wat houdt verduurzamen precies in? Rabobank schetst 3 pijlers die de weg naar een duurzame voedseltransitie ondersteunen.
De voedselketen begint op het bord van de consument. In een recent gepubliceerde trendrapportage schetst Rabobank hoe deze consument verandert en meer gemak zoekt, maar idealiter ook een gezonder en duurzamer product wil. Voor foodbedrijven liggen er kansen in het ontzorgen van de consument bij het maken van de juiste duurzame(re) keuze. Aan de consumentenkant van de keten liggen er 3 duurzame kansen voor foodbedrijven:
Onze voedselproductie heeft zowel positieve als negatieve impact. Positief is uiteraard de productie van betaalbaar, gezond voedsel voor miljoenen mensen. Negatief zijn de zogenaamde externaliteiten die gepaard gaan met de productie. Denk aan klimaatimpact door uitstoot van broeikgasgassen en de negatieve invloed op onder andere milieu en leefomgeving door uitstoot van fijnstof of stikstof. Ondertussen neemt de vraag naar voedsel structureel toe. Willen we op termijn betaalbaar voedsel kunnen blijven produceren, dan moeten we als keten stappen zetten in het verduurzamen van die productie. Voor foodbedrijven zijn er 4 kansen om te benutten:
Als individuele onderneming kan je een belangrijke bijdrage leveren in het verduurzamen van de voedselproductie en -consumptie. Maar om echt impact te realiseren is samenwerking in de keten nodig en moet de hele supply-chain verduurzamen. Rabobank ziet hierin 3 bewegingen:
Beeld: ©petrmalinak/Shutterstock.com
Source: Rabobank