Voedselveiligheid en allergieën vormen een serieuze uitdaging binnen ons voedselsysteem, waarbij zowel de preventie als de reactie cruciaal zijn. Huisartsen en ziekenhuizen spelen hierin een sleutelrol. Ze zijn vaak het eerste aanspreekpunt voor mensen die worstelen met allergische reacties en onbekende symptomen. Een snelle en accurate diagnose kan van levensbelang zijn.
Heel recent is weer eens gebleken dat die diagnose vaak te wensen overlaat. Dan wordt je weggestuurd met de melding ‘je bent aan het hyperventileren, dit is een burn-out. Ziek thuis maar lekker uit’. Dat kreeg een vriend te horen. De huisarts wil hem niet eens zien, handelt het telefonisch af. Na twee bezoeken aan de eerste hulp, twee keer ambulancepersoneel in huis via 112, is er uiteindelijk een assistente die de noodzaak ziet en een afspraak maakt met een neuroloog. Na een MRI met spoed de operatiekamer in. Blijkt dat het kantje-boord is geweest. Hij liep drie weken te sukkelen met gigantische hoofdpijn en uitvalverschijnselen en werd niet gehoord. Daar kan ik zo kwaad om worden.
Terug naar ons voedsel. We doen er alles aan om te voorkomen dat mensen er ziek van worden. Wanneer fabrieken hun reinigingsprocessen niet serieus nemen, kan dit dodelijke gevolgen hebben. De risico's worden vergroot wanneer er onvoldoende kennis binnen de medische sector is over de aanwezigheid van allergenen of bacteriën in voedingsmiddelen en er daardoor niet adequaat wordt gehandeld.
De foodproducent doet er alles aan om hygiënisch en voedselveilig te produceren, waakt voor kruisbesmetting en zorgt voor een correcte etikettering. Als er dan toch iets fout gaat, kom je in handen van de falende gezondheidszorg! Dáár moet wat aan worden gedaan. Want uiteindelijk gaat het om de gezondheid van de consument, die we met zijn allen moeten beschermen.
Saskia Stender
Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2024