Soms moet het even: weg uit de ratrace van agenda’s, de dictatuur van de klok, de waan van de dag. Mijn basis-ingrediënten voor een fijne vakantie zijn simpel: een tent, een slaapzak, een matje. Weg van de luxe van bed en badkamer, van het gemak van een keuken met twee ovens, vijf kookpitten, een magnetron, waterkoker, keukenmachine en staafmixer. Gewoon, even terug naar de basis: tijd hebben voor elkaar. En nieuwe dingen ontdekken.
De boodschappen doen we bij voorkeur bij lokale winkeltjes. Maar niet altijd. Want ga maar eens met drie pubers op stap, verstoken van wifi. Om de sfeer ontspannen te houden, maken we geregeld een uitstap naar de bewoonde wereld. Bij de ingang van een mega-supermarkt loggen ze opgelucht in om eíndelijk hun snaps en insta en weet-ik-wat te kunnen bijwerken. Wij gaan tussen eindeloze gangen en volgepakte schappen op jacht naar een maaltijd voor die avond. Het blijkt een walhalla voor de nieuwsgierige smaaknomade. Er zijn nieuwe producten, andere ingrediënten, aantrekkelijke verpakkingen, er is eindeloos veel keus.
Maar de kleine koelbox dwingt ons goed na te denken over onze inkopen. Vooral niet teveel, want verse etenswaren en dranken zijn nauwelijks langer dan een dag te bewaren zonder de voedselveiligheid in gevaar te brengen. We hebben één pit om op te koken, en een barbecuetje. We grillen groenten, vis, vlees en af en toe per abuis een insect. ‘Jakkes, een geroosterde sprinkhaan!’ roepen mijn pubers, duidelijk nog niet toe aan deze alternatieve eiwitbron. En zij zijn echt niet de enige.
Ons landgebruik, en onze voedings- en leefgewoonten moeten flink op de schop. Het IPCC stelt dat ‘als we zo doorgaan met het intensieve landgebruik en voedselverspilling, de voedselproductie in 2050 ernstig in gevaar komt’. Maar wie begint? Drie weken een beetje afzien op een camping gaat prima. Maar de luxe waar we zo aan gewend zijn geraakt, helemaal opgeven? Dat is wel even andere koek!
De ingrediënten van die koek zijn niet simpel. Productontwikkelaars en voedingstechnologen staan voor een enorme uitdaging. Ze zijn op zoek naar nieuwe ingrediënten en alternatieve eiwitten als basis voor producten die én gezond én lekker én duurzaam zijn. De vakantie is voorbij. Nieuwe dingen ontdekken gelukkig niet!
Judith Witte
[email protected]
Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2019