Zorgwekkend: websites negeren privacyregels
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Zorgwekkend: websites negeren privacyregels

  • 25 mei 2023

Uit een steekproef van Stichting AVG blijkt dat bijna 30% van de geanalyseerde websites het privacy statement niet op orde heeft. De steekproef is exact vijf jaar na invoering van de AVG uitgevoerd onder bijna 1400 Nederlandse websites van uiteenlopende organisaties in tien verschillende branches.

Vooral kleinere organisaties scoren minder goed. Bijna 30% van de organisaties heeft geen privacy policy op hun website staan of deze voorschriften zijn niet makkelijk toegankelijk gemaakt. Financiële dienstverleners, scholen en horecagelegenheden scoren met name lager. Positieve uitschieters zijn organisaties in de zorg en makelaardij. Goede doelenorganisaties benadrukken het belang van privacy door vaak een privacy statement te plaatsen.

De AVG is vijf jaar van kracht. Door de toename van cyberaanvallen, datalekken en identiteitsfraude wordt het belang ervan steeds duidelijker. Stichting AVG en Uitvoeringsorganisatie AVG-Programma ondersteunen (bedrijfs)organisaties via een online platform om aan de AVG-eisen te voldoen.

Ontbreken van privacy statement zorgwekkend

Volgens Maarten Roelfs, voorzitter van Stichting AVG, is het ontbreken van een privacy statement vijf jaar na de invoering van de AVG zorgwekkend. "Een privacy statement is essentieel om transparantie en vertrouwen tussen organisaties en consumenten te bevorderen. Consumenten hechten steeds meer waarde aan goede omgang met hun persoonsgegevens," aldus Roelfs. "Vooral kleinere organisaties die hierop minder goed scoren, vormen een punt van zorg. Zij hebben net zo goed als grote bedrijven de verantwoordelijkheid om de privacy van hun gebruikers te waarborgen."

"Data, waaronder persoonsgegevens, is verweven met de moderne wereld. De AVG speelt een cruciale rol bij de bescherming van consumenten, burgers en leden. Organisaties moeten de waarde van vertrouwen niet onderschatten, omdat dit klanten, omzet en leden kan kosten. Het is van belang dat zij de AVG-wetgeving goed implementeren. Privacybescherming mag geen optionele toevoeging zijn, maar moet een fundamenteel principe zijn voor succesvolle organisaties."

Stichting-avg.nl

Bron: Stichting AVG