We Are Food
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

We Are Food

  • 09 april 2018

Zonder voedsel kan niemand leven. Maar hoe vaak staan we eigenlijk stil bij wat we elke dag eten? In 2018 is Brabant ‘Europese Regio van de Gastronomie’. Met de campagne We Are Food zet de regio tien maanden lang een ander actueel food-thema’s in de spotlights. 

Het is een voor Nederland uniek initiatief. “De plannen komen van ondernemende Brabanders zelf, die hiermee concrete stappen zetten naar een duurzamer Brabant”, aldus gedeputeerde Anne-Marie Spierings. Het eerste thema, in maart, was ‘Samen tegen Verspilling’, april staat helemaal in het teken van ‘Voedsel van Brabantse Bodem’. 

“We kunnen de food footprint simpel helpen reduceren door te eten van dichtbij en van wat het seizoen ons brengt,” aldus de organisatie. “Dat besef leeft helaas slechts bij een enkeling.” Zeven Brabantse mbo’s met een horeca opleiding bundelen voor het eerst hun krachten, ondersteund door Slow Food Brabant. Gangmaker is Marc Raaijmakers, directeur horeca van het Koning Willem I College, en early adopter van de duurzame Dutch Cuisine-filosofie. 

Tentoonstelling

De tentoonstelling We Are Food- Je bent wat je eet – over de kunst van voedsel sluit aan bij de campagne, en is te zien tot 16 september 2018. Museum Jan Cunen wil in Oss zijn bezoekers op een nieuwe en ongewone manier naar voedsel laten kijken. Een ruime selectie kunstwerken - van schilderijen, foto’s en beelden tot installaties, videokunst en design - maken de kijker op originele wijze bewust van onze dagelijkse omgang met voedsel. De tentoonstelling is verrassend, ontregelend en prikkelend, soms bloedserieus, dan weer humoristisch of relativerend. De expositie is opgebouwd als een tweeluik. Het eerste deel staat in het teken van het varken, hét symbool van de vleesindustrie in Noord-Brabant. Het tweede deel draait om de vele verschijningsvormen van voedsel. Van de expositie is een uitgebreide catalogus verschenen.

Inspireren en vernieuwen

“Een van de grote uitdagingen van de wereld is voldoende goede en betaalbare voeding voor iedereen. Een andere global goal is om dat te doen zonder mensen, dieren en milieu onnodig te belasten”, aldus Wobine Buijs-Glaudemans, burgemeester van Oss. “Osse ondernemers hebben hun creativiteit ingezet om hieraan bij te dragen: een duurzame industrie die de wereld voedt. Met We Are Food laten we in 2018 zien op welke manieren we dat kunnen doen. We inspireren elkaar om te blijven vernieuwen, om steeds verrassende toepassingen te blijven zoeken, om er aan te verdienen, om opnieuw te kunnen investeren in onze toekomst en die van onze kinderen.” 

www.wearefood.nl

Bron: © We Are Food