Nederlandse houding t.o.v. duurzame voeding: Intentie versus actie
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Wat Nederland echt denkt over duurzame voeding

  • 28 september 2023

Onlangs heeft Milieu Centraal de ‘Monitor Duurzaam Leven 2023’ gepubliceerd, de monitor biedt een helder en diepgaand inzicht in de houding en acties van Nederlanders ten aanzien van duurzaamheid. Cruciaal voor de voedingsindustrie is het inzicht in het duurzaam gedrag en de bereidheid van consumenten om zich duurzaam te gedragen als het gaat om voeding.

Terwijl een overweldigende meerderheid (ongeveer driekwart) van de Nederlanders openstaat voor een duurzame levensstijl, worden slechts een kwart van de 98 onderzochte duurzame gedragingen daadwerkelijk toegepast. Deze ontkoppeling tussen intentie en actie signaleert een kans voor de voedingssector. Als duurzame gedragingen ‘sweet spots’ zijn - gedragingen waar mensen wel voor openstaan, maar die niet massaal worden toegepast en die wel een aanzienlijke reductie in broeikasgasemissie of landgebruik met zich meebrengen - dan moet de sector deze kansen identificeren en benutten.

Bottlenecks

Belangrijker nog zijn de ‘bottlenecks’; gedragingen waar Nederlanders niet voor openstaan, maar die cruciaal zijn voor het behalen van klimaatdoelen. Een van de bottlenecks is: veganistisch eten, minder vlees eten of minder zuivel nuttigen. Minder vlees en zuivel nuttigen is lastig en dat kent verschillende oorzaken. We zijn het gewend om een bepaald voedselpatroon te volgen (33% geeft dit als reden om niet te willen minderen), maar we vinden vlees ook (te) lekker (smaak is voor 47% van de Nederlanders een reden om niet te minderen met vlees). Voor zuivel is dit zelfs een nog grotere groep: bijna 70% zou zuivel niet willen missen omdat ze dit te lekker vinden en bijna de helft is het zo gewend om kaas, melk en yoghurt te consumeren dat ze het lastig vinden om te minderen.

De voedingsindustrie moet op deze gebieden innovatief zijn en manieren zoeken om deze bottlenecks te overwinnen, bijvoorbeeld door het aanbieden van duurzamere voedingskeuzes die zowel smakelijk als betaalbaar zijn.

De kernboodschap voor de voedingsindustrie is duidelijk: Nederlanders staan open voor duurzaam gedrag, maar er is behoefte aan gerichte interventies om dit te bevorderen. Er ligt een uitdaging voor de industrie om duurzaamheid toegankelijker, goedkoper en logischer te maken voor alle Nederlanders.

Bekijk de ‘Monitor Duurzaam Leven 2023
Milieucentraal.nl

Bron: Milieu Centraal