De wasindustrie is een circulair proces ‘avant la lettre’, stelt Michel Heerkens, directeur van Lavans in Helmond dat sinds 1928 bestaat. “Oeroud én supermodern. Ik voorzie dat onze high-care food-afdeling flink zal doorgroeien.”
Vorig jaar nam Lavans een vernieuwde wasserij in gebruik van 10.000 m2. Het high-care gedeelte daarbinnen is met 2.000 m2 drie keer zo groot als voorheen en voorzien van de modernste technieken. Hiermee speelt Lavans optimaal in op de behoeften van de voedingsmiddelenindustrie. Directeur Michel Heerkens: “We waren al onderscheidend, onder meer vanwege de gescheiden verwerking van vuile en schone foodkleding. Met onze high-care wasserij hebben we de lat nog eens flink hoger gelegd. Het is een nieuwe standaard voor werkkleding in de voedingsmiddelenindustrie.”
Lavans is gespecialiseerd in het beheer van bedrijfskleding voor de voedingsindustrie. Net als voedselproducenten voldoet Lavans aan de hoogste normen, waaronder ISO 22000. Heerkens: “Voedselveiligheid heeft onze volledige aandacht. Wij zijn in enkele jaren gegroeid van 800.000 naar 1,5 miljoen foodkledingstukken per jaar. We hebben drie productiestromen: reguliere beschermende bedrijfskleding, de food-lijn en de hygiëne-afdeling.”
Aan de ingaande kant van het productieproces komen de vuile goederen; kleding van vele soorten en maten food-bedrijven. Dan volgt het uitpakstation, het sorteren en de röntgenscanner om achtergebleven metalen gereedschap en pennen uit te sorteren van harde voorwerpen. Vervolgens wordt het gescreende wasgoed getransporteerd naar het buffersysteem bij de gigantische wasmachine. Gedoseerd gaat het wasgoed erin om vele meters verder geheel schoon naar de droogtrommels getransporteerd te worden. Dat alles gebeurt volautomatisch. Water wordt meerdere keren hergebruikt in verschillende productieprocessen van het bedrijf. Dat levert een bezuiniging van 70 procent aan waterverbruik op.
De wasmiddelen voldoen aan zeer hoge eisen, vertelt Michel Heerkens. “Lavans heeft een speciale chemieruimte van waaruit wasmiddelen worden gedoseerd. De doseerinstallatie en de wasmiddelen komen van Christeyns. Het totale wasproces verloopt automatisch en daarvan is dit een uiterst belangrijk onderdeel. We werken al 25 jaar intensief met Christeyns samen en hebben zo onder meer een revolutionair wasproces voor zwaarder vervuild textiel van de voedingsindustrie op lagere temperaturen geïntroduceerd. Met ons hygiëne controlesysteem checken we de microbiologische gesteldheid van de eindproducten. Dat moet altijd kloppen.”
Na het drogen gaan de kledingstukken naar de ruimte waar elk kledingstuk handmatig wordt gecontroleerd, zo nodig hersteld en geseald. In de high-care wasserij wordt dit complete proces onder speciale condities uitgevoerd. Heerkens: “Net als bij de farmacie hebben wij een omkleedruimte, een sluis met gefilterde lucht en een afgezonderde werkruimte met speciale luchtfilters. Make-up of sieraden zijn verboden en handen worden bij binnenkomst altijd gedesinfecteerd. De wasmachines zijn in een speciale scheidingsmuur ingebouwd met aan de ene kant de ingang voor vuile was en in de andere ruimte de uitgang voor schone kleding. Hetzelfde principe geldt voor het droogproces. We verwachten dat de vraag naar high-care wassen snel groeit, zeker voor voedselveiligheidssystemen in High-Risk en GMP omstandigheden. Bijvoorbeeld bij de toekomstige productie van kweekvoeding, maar vanzelfsprekend ook bij baby- en medische voeding. Daarvoor beschikken we over een cleanroom. Qua stofdeeltjes voldoet die ruimte aan de hoogste normen, bedoeld om zoveel mogelijk microben en bacteriën buiten te houden.”
Het unieke van Lavans zit ‘m in de betrokkenheid met zowel klanten als met de voedingsindustrie. Dat zijn twee verschillende dingen, stelt Heerkens: “Voedselveiligheid is een discipline, betrokkenheid is veel meer. Het belangrijkste daarbij is dat je op elkaar kunt vertrouwen. Daartoe moet je zelf betrouwbaar zijn. In onze bedrijfscultuur is dat zo.” Volgens Annemarie van Loon, verantwoordelijk voor de HR en organisatieontwikkeling binnen Lavans, berust dat vertrouwen op persoonlijke aandacht voor klanten, medewerkers en iedereen waarmee Lavans te maken krijgt, dus ook de vele bezoekers. “Wij geven medewerkers veel verantwoordelijkheid en dagen ze uit om initiatiefrijk en sociaal te zijn. Rond elke klantengroep werkt een team mensen die vlot met elkaar schakelen, elkaar ondersteunen en aanvullen. Binnen de vastgestelde regelruimte vervullen ze naar eigen inzicht gemakkelijk en snel de wensen van de klant. Zo samenwerken, daar word je vrolijk van. Uiteindelijk kunnen alleen enthousiaste medewerkers zorgen voor enthousiaste klanten.”
Goed personeel binden en ontwikkelen is een speerpunt van Lavans, die daartoe een uitgebreid trainingsprogramma aanbiedt onder de noemer ‘leren is leuk’. Het programma bestaat uit on- en offline trainingen, cursussen en workshops om mensen zoveel mogelijk te ondersteunen in hun persoonlijke- en teamontwikkeling. Van Loon: “Het gaat ons niet alleen om wat je leert, maar vooral om dat je leert. Leren creëert meer bewustzijn, mobiliteit en energie. Kennis maakt mensen waardevol. Als je goed voor je mensen zorgt, voelen ze zich betrokken en blijven ze leergierig. Dat heeft per definitie impact op de kwaliteit van het werk. Onze mensen zijn zorgvuldig en creatief. Ze komen dikwijls met leuke nieuwe ideeën die tot verbeteringen leiden.”
www.lavans.nl
www.christeyns.com/nl
Beeld: © Lavans
Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2020