Vijf supermarkttrends voor 2018
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Vijf supermark­t­trends voor 2018

  • 11 december 2017

De internationale supermarktonderzoeksorganisatie IGD ziet vijf trends die de foodretailmarkt zullen bepalen in 2018.

1. Private label gaat premium

Supermarktorganisaties zetten steeds steviger in op hun aanbod private label producten om zo in de consumentenbehoeften te voorzien. Ze investeren daarom fors in het aanbod premium huismerken van hoge kwaliteit met betaalbare prijzen. Aldus Toby Pickard, Innovations & Trends Analyst bij IGD.

2. Focus op gezondheid en lifestyle

Gezondheid blijft in 2018 een hot topic. Supermarkten zullen naar verwachting speciale zones in hun winkels inrichten of uitbreiden om 'wellness' producten nog meer te promoten. Ook online zal dit aanbod groeien, zodat consumenten snel en gemakkelijk de juiste producten kunnen vinden die hen helpen om gezonder te leven.

3. Groei lokale producten

Eerder deze week kwam Unilever met een soortgelijk bericht naar buiten. Klanten willen steeds meer lokale (seizoensgebonden) producten kopen. 

4. Nog efficiënter bestellen, afhalen en bezorgen

Klanten stellen snelheid en efficiëntie op prijs. In 2018 zullen retailers nog meer investeren en nog betere oplossingen ontwikkelen op het gebied van online bestellen en bezorgen / afhalen. Met artificiële intelligentie proberen supermarkten beter te anticiperen op wat shoppers willen.

5. Verbetering van winkelervaring

Fysieke winkels zullen nog harder moeten werken om klanten in de winkel te krijgen. Supermarkten zullen gaan voor een 'omnichannelshopper ervaring' die de winkelervaring naar een hoger niveau tilt. Online, offline en big data zullen hierbij gecombineerd worden. 

Bron: ©Ditty_about_summer/Shutterstock.com