Vijf Franse bedrijven starten InterVeg-coalitie
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Vijf Franse bedrijven starten InterVeg-coalitie

  • 22 mei 2025

Frankrijk krijgt een coalitie voor plantaardig voedsel. Vijf spelers uit de sector richten InterVeg op om beleid, consument en sector richting duurzame eiwitten te bewegen.
Hari&Co, Accro, HappyVore, La Vie en Swap Food vormen samen InterVeg, de eerste Franse coalitie voor plantaardig voedsel. Hun gedeelde missie: plantaardige voeding een vanzelfsprekend onderdeel maken van het dagelijkse eetpatroon in Frankrijk.

Volgens InterVeg kan een verschuiving naar plantaardige eiwitten meerdere voordelen opleveren. Zo zou het de Franse afhankelijkheid van vleesimport verminderen – tot 23% bij rundvlees en 44% bij gevogelte. De coalitie wijst ook op gezondheidsvoordelen, waaronder een lager risico op hart- en vaatziekten (-51%), diabetes type 2 (-34%) en darmkanker (-46%). Daarnaast kan de voedingssector tot 2050 haar CO₂-uitstoot met 49% terugdringen, het landgebruik ruim drie keer verkleinen en het zoetwaterverbruik halveren.

Beweging vanuit vijf verschillende merken

Hari&Co, opgericht in 2014, verkoopt vleesvervangers op basis van peulvruchten en werkt samen met Groupe Avril. Accro, opgericht in 2019 en ondersteund door Roquette, produceert in Noord-Frankrijk plantaardige alternatieven op basis van erwten- en tarwe-eiwit. Ook HappyVore, eerder bekend als Les Nouveaux Fermiers, heeft B Corp-certificering en telt 117 medewerkers. La Vie – eigendom van Nestlé – richt zich op plantaardige alternatieven voor bacon, ham en spekjes. Swap Food (voorheen Umiami) vervangt kip en is actief in Europa en Chicago.

Nieuwe investeringen in plantaardige innovatie

La Vie haalde via een financieringsronde €25 miljoen op, deels via equity crowdfunding, met investeerders als Zintinus en Sparkfood. Bel investeert €7,5 miljoen in een R&D-centrum binnen het project Ferments du Futur, een publiek-private samenwerking van €9 miljoen. Het bedrijf wil in 2050 de helft van zijn omzet uit plantaardige producten halen met de versnelling van innovatie dankzij nieuwe technologieën”.

Agroberichtenbuitenland.nl

Bron: Agroberichten Buitenland