Tijdens het congres ‘Cha(i)nges in Food’ georganiseerd door Foodservice Instituut op de Horecava, is met cijfers onderbouwd wat we gevoelsmatig al wete: recent onderzoek van GfK leert dat de consument warm loopt voor innovatieve blurringconcepten, zoals de Markthal in Rotterdam, de Foodhallen in Amsterdam, Jumbo Foodmarkt en Deka World of Food. Van der Valk trok met zijn versmarkt in de eerste week al 6.000 betalende klanten.
De consument wil meer, hij wil ánders. Ben je zelf al aan het blurren? Zoek naar kansen, maak gebruik van je netwerk en sla de handen ineen. Samen is de toekomst, alleen kom je niet meer zo ver. En als je dan zo vernieuwend bezig bent, wil je dat natuurlijk ook aan je klant vertellen.
Hoe pak je dat dan weer aan? Op het moment dat dit blad bij je op de mat valt (10 februari), volgen de OSV-leden bij TechAcademy Food in Ede een workshop ‘Krijg meer grip op je e-mailmarketing’ onder leiding van John Wallbrink. Volgende maand lees je hier het verslag en de bevindingen van de deelnemers. Ik denk dat we elkaar veel kunnen leren, zeker ook van elkaars ervaringen.
Stuur eens een persbericht in als je wat nieuws te melden hebt. Dit vakblad is ook een marketingtool en dat ligt binnen handbereik. Voor nieuws van OSV en YFM-members hebben we zelfs een aparte pagina ingeruimd. Deze maand staan hier de foto’s van de drukbezochte Winterbarbecue, dat dan weer wel. Op internet vind je er nog veel meer.
‘Samen is de toekomst’: dat voelde je ook op de Winterbarbecue. 200 leden en hun gasten die elkaar ontmoeten, kennis delen en samen genieten: onder andere van het prachtige rundvlees van Groothedde Vaassen. In een volgend nummer vind je meer informatie over dit familiebedrijf en hun producten.
Ik kan wel eindeloos doorgaan, maar hier gaat dan even niet; ik mag niet meer dan 275 woorden in deze column proppen. Maar mijn hoofd is nog lang niet leeg.
Saskia Stender
Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2015