Het Nederlandse Simons Halal Food kent een continue omzetgroei. Hierdoor was een nieuwe verpakkingslijn noodzakelijk. Niet alleen verlaten grotere volumes halalworstjes en - vleeswaren de fabrieksvloer, ook de productieprocessen verlopen steeds sneller.
In een alleszins roerig jaar door corona wist Simons Halal Food vorig jaar een omzetgroei te realiseren van ruim 20 procent. Dit is niet alleen toe te schrijven aan de pandemie en enthousiaste boodschappers; het grootste deel was autonome groei. De oorzaak ligt in een omzettoename bij bestaande klanten en in aanwas van nieuwe. Steeds meer mensen willen een kwalitatief goed product en de zekerheid dat het stukje vlees op hun bord écht halal is, waarmee er is voldaan aan de islamitische wetten bij de slacht en bereiding.
Juist op die vraag weet Simons al jaren in te spelen, laat operationeel directeur Mike Verheijden weten. Zo is het bedrijf onder meer halalgecertificeerd conform de Jakim standaard, één van de hoogste in de islamitische wereld. “De wekelijkse DNA-testen van grondstoffen en eindproducten op varkens-DNA zijn maar één voorbeeld van de uiterst strenge maatregelen in deze standaard”, zo geeft hij aan.
Simons Halal Food levert als private-label-producent vleesproducten zoals knakworsten, boterhamworst en knoflookworst (sucuk) aan de etnische groothandel. Zo komen ze onder meer terecht in etnische supermarkten over de hele wereld maar liggen de producten ook bij de nationale retailers. De grootste focus ligt op Europa. Het bedrijf bestaat sinds 1976 en is gevestigd in Roermond. De vraag naar kwalitatief goede halalproducten groeit zo hard, dat er met man en macht moest worden gewerkt om de grotere volumes halalvleesproducten veilig en volgens de voorschriften de deur uit te kunnen doen. Voorheen deden drie verpakkingsmachines het werk en werd er zo nu en dan ook ’s nachts en in de weekenden gewerkt.
Er was meer efficiëntie vereist, geeft Mike aan. Al moest een nieuwe verpakkingslijn ook aan een aantal andere eisen voldoen. “Een lage cost of ownership is belangrijk voor ons. Ook vraagt een breed assortiment aan producten met diverse formaten en dus ook verpakkingen in combinatie met soms relatief kleinere productieruns om flexibiliteit van een machine. Duurzaamheid is daarnaast een factor van belang. Hoe minder plastic er wordt gebruikt bij het verpakken, hoe beter het natuurlijk is.”
Inmiddels staat er een nieuwe dieptrekverpakkingsmachine op de fabrieksvloer die aan deze eisen voldoet en die het verpakken van de drie oudere machines heeft overgenomen. Grote winst is dat de nieuwe lijn dat 20 procent sneller doet. Een grotere output en kostenbesparing gaan hand in hand. De nieuwe machine die verpakkingen van folie kan vormen, vullen en sealen, werkt volgens een Rapid Air Forming technologie. Hoge druk tijdens het vormen van de verpakking zorgt voor een betere folieverspreiding. Hierdoor is de folie dikker in de hoeken - vaak een zwakke plek - maar overall verder dunner, wat een foliebesparing van tien tot vijftien procent oplevert.
De verpakkingsmachine wordt intern ‘de Repak’ genoemd en is dan ook afkomstig van de machineleverancier met deze naam uit Emmen. Repak levert ruim 35 jaar verpakkingsoplossingen en is gespecialiseerd in dieptrekverpakkingsmachines die het onder meer levert aan de Benelux en Noord-Amerika. Deze doen hun werk niet alleen in de sector Vlees en Vleeswaren, maar bijvoorbeeld ook in Zuivel, Gevogelte, Vis en Brood.
Voor het vinden van de juiste oplossing gaat Repak uit van het product van de klant, zegt director customer relations Bert Broos. Oók al levert dat soms uitdagingen op. “Toen de vleesproducten van Simons in al hun verschillende groottes en formaten bij ons lagen uitgestald, ontstond er bijna letterlijk een puzzel in de vertaalslag naar de juiste verpakkingslijn. We wisten dat de machine snel van het ene type product naar het andere moet kunnen overschakelen en hebben gebruik gemaakt van snelwisselsystemen. We zijn heel blij dat onze oplossing leidt tot meer efficiëntie op de werkvloer bij Simons. Zo versterk je elkaar. Het klikte meteen vanaf het begin”, zegt Bert.
Ook in de toekomst biedt de nieuwe lijn kansen. Mike: “De machine is in een langere uitvoering opgeleverd. Dat maakt ‘m ook geschikt om het inleggen, dat bij ons nu nog handmatig gebeurt, in de toekomst te robotiseren. In de zoektocht naar onze nieuwe verpakkingslijn waren we op zoek naar een partner die luistert. Die hebben we gevonden, want er is echt met ons meegedacht.”
www.simonsholland.nl
www.repak.nl
Beeld: © Bert Jansen Fotopersburo
Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2021