Grote temperatuurverschillen in reefer containers leveren veel problemen op voor im- en exporteurs van fruit. Door verschil in temperatuur is een deel van het fruit niet meer verkoopbaar en krijgen exporteurs veel schadeclaims.
40% van de schadeclaims binnen de fruithandel wordt veroorzaakt door temperatuurverschil. Otto de Groot, founder van het Rotterdamse OTFLOW, kwam op het idee om de containerbodem te bedekken en ontwikkelde samen met Wageningen University & Research een luchtverdelingsmat die het temperatuurverschil tussen de warmste en koudste locatie in de reefer container met 30% vermindert. Uit onderzoek van Wageningen University & Research blijkt dat de trapezevorm van de reefermat de meest efficiënte bodembedekking is om pallets in koelcontainers te vervoeren. Dat leidt tot minder schadeclaims voor de fruitexporteur en minder uitval (en voedselverspilling) voor de fruitimporteur. Ronald Hagenstein werd benaderd om dit revolutionaire product in de markt te zetten.
Nu fruit op pallets in plaats van dozen wordt vervoerd, ontsnapt de luchtstroom tussen de pallets waardoor er zogeheten ‘hotspots’ ontstaan door warmte van buitenaf. “De hotspots in een reefer container ontstaan voornamelijk bij de deuren en komen door factoren als omgevingstemperatuur – met name rond de evenaar – en containers die benedendeks staan”, legt Hagenstein, inmiddels mede-eigenaar, uit. “Regelmatig worden de eerste pallets met fruit weggegooid, omdat de kwaliteit niet goed is door het temperatuurverschil. Importeurs hebben baat bij een homogeen product. Doordat onze reefermat voor een optimale luchtstroom zorgt, is de kwaliteit van het fruit in de gehele container gelijk en wordt voedselverspilling tegengegaan.”
“De eerste producten heb ik samen met Marc Reym, de derde mede-eigenaar, met de hand gesneden in een klein schuurtje”, blikt Hagenstein terug. “De reefermat bestond in het begin uit één lang deel, die je in de container kon uitrollen. Dit bleek erg kwetsbaar, omdat de heftruck meerdere malen met zware pallets over het materiaal reed.
Marc had met zijn technische achtergrond een belangrijk aandeel in de professionaliteit van de productie. We gebruiken nu een geavanceerde machine, waarmee we tientallen matten per dag produceren. Met de hand maakten we er 6 in 8 uur. Het product wordt modulair aangelegd in de reefers. Hierdoor is de reefermat voor alle laadpatronen en palletformaten geschikt. Aangezien hij voor eenmalig gebruik is, hebben we gekozen voor gerecycled materiaal afkomstig uit de voedselindustrie.”
De productie van de reefermatten vindt plaats in Hellevoetsluis; nabij de Rotterdamse haven, waar het fruit binnenkomt. Volgens Hagenstein de perfecte uitvalsbasis: “Veel van onze klanten, zo’n vijftig bedrijven in de groente- en fruitindustrie, zijn gevestigd in het Westland en Barendrecht. Doordat we dichtbij de Rotterdamse haven zitten, kunnen we snel zien wat de conditie is van geïmporteerd fruit.” Hij ziet ook kansen voor toepassing bij andere goederen. “We zijn gevraagd om de reefermat toe te passen op transport van bloembollen. Daarnaast zien we mogelijkheden voor transport van bijvoorbeeld vlees, zuivel, vis, medicijnen en cosmetica. Zelfs sneakertransport is voor ons interessant. Sneakers worden steeds vaker met reefers vervoerd, omdat de lijm loslaat bij hoge temperaturen.” De ambities zijn hoog: opschalen naar meerdere productielocaties wereldwijd. “Zo kunnen we nog sneller en beter inspelen op de vraag van onze internationale klanten.”
Bron: Rotterdam Food Cluster
Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2019