Hoewel Marcel Hamers meerdere slagerijen bezit, beschouwt hij zichzelf meer als ondernemer dan als slager. Afgelopen voorjaar opende hij zijn derde winkel. Voor de grootscheepse verbouwing die daaraan voorafging, was weinig tijd. Gelukkig kon hij rekenen op een betrouwbare one-stop-shop partner.
Marcel Hamers houdt van een strakke planning. Voor zichzelf, zijn klanten, én partijen waarmee hij samenwerkt. “Kunnen ze daar niet aan voldoen, dan is het ‘houdoe! – ik zoek wel iemand anders’,” zegt hij in het kantoortje van zijn nieuwbakken slagerij ‘t Landleven in het Noord-Brabantse Eersel. Een jaar geleden huisde in dit pand nog een bank. Een paar maanden geleden kwam het gebouw vrij. Voor Marcel, die in dorpen in de buurt al twee slagerswinkels en een productieruimte bezat, bleek dit de perfecte plek om zijn droom verder uit te bouwen. “Ik ben altijd op zoek naar een nieuwe uitdaging. Eigenlijk ben ik meer ondernemer dan slager.”
Het pand moest helemaal op de schop: vloeren, leidingen, afwatering, indeling, wanden, plafonds, inrichting – alles moest anders. En dat binnen acht weken. Dan is er geen tijd om tien verschillende partijen te vinden die al die afzonderlijke projecten oppakken. Dus koos Marcel voor Sentho. Het bedrijf levert en monteert voor grote en kleine foodbedrijven onder andere hygiënische wanden voor productieruimtes, en plafonds en koel- en vriescellen. John Mondi van Sentho: “Meer foodbedrijven willen tegenwoordig een one-stop-shop, merken we. Met ons brede pakket aan producten en diensten springen wij daarop in.”
Marcel Hamers (links) en John Mondi
Loop je bij de nieuwe vestiging van ’t Landleven de werkruimte achter de winkel binnen, dan is zo’n beetje alles wat je ziet – de apparatuur uitgezonderd – van Sentho: wanden, pekel-, koel- en vriescellen, plafonds, koeldraaideuren, vriesdraaideuren, koelschuifdeur en afwatering. Marcel is dik tevreden over het resultaat en de panelen: “Het werkt fantastisch. De panelen kunnen tegen een stootje en zijn goed en simpel schoon te maken, ook met een hogedrukspuit.” John vult aan: “Onze sandwichpanelen zijn van glasvezelversterkt polyester. Dat is weliswaar dun – slechts 2,3 millimeter - maar duurzaam en goed bestand tegen water en agressieve schoonmaakmiddelen. Ook is het kras- en slagvast, in tegenstelling tot stalen wandpanelen. Voor de verlijming gebruiken we een tweecomponenten epoxy. Dat is ondoordringbaar en dus is er nul kans op schimmelvorming.” Voor Marcel is er nóg een groot voordeel van deze glasvezelversterkte panelen: “Bouwen gaat supersnel. Binnen no-time stond de constructie er.”
Ook in de winkel zelf herinnert niks meer aan de bank van een jaar geleden. De ruimte van 400 vierkante meter heeft een eersteklas uitstraling en telt maar liefst 52 strekkende meter aan toonbanken. Klanten vinden in de winkel niet alleen bavette, kipspiesjes en barbecuepakketten, maar ook heel veel maaltijden: lasagne, wraps, salades, broodjes, pasta, stamppotten en verschillende soorten pizza’s. “De trend van kant-en-klaar is al een paar jaar gaande. Daar wil ik, met oog op de toekomst, in mee. Oorspronkelijk zijn we dan wel een slagersbedrijf, maar we willen een breed assortiment aanbieden. Dus liggen hier ook vegetarische salades en maaltijden met vis in de toonbank,” aldus Marcel. Hij vertelt dat de maaltijden bij zijn hele doelgroep in trek zijn, van jong tot oud en van dorpsgenoot tot passant. “Oudere alleenstaanden pakken graag een klassiek AGV’tje mee, de hardwerkende, jonge ouders de pasta’s en de vakantiegangers kopen vaak salades. En geef ze eens ongelijk; hier valt niet tegenop te koken. In de supermarkt koop je als alleenstaande geen bloemkool voor jezelf. En de maaltijden zijn bij ons ook veel verser dan bij de retailer,” zegt de ondernemer. In dat laatste punt zit wat hem betreft ook de grootste uitdaging voor zijn bedrijf: zorgen voor een hoge omzetsnelheid, zodat het aanbod vers blijft. Dat probeert Marcel onder andere te realiseren door een grote focus op presentatie. Met succes: de ene maaltijd ziet er nog aantrekkelijker uit dan de andere. “Tja, het is inderdaad restaurantwaardig. Mede daarom heb ik ook twee chefkoks achter de winkel staan die de maaltijden bereiden.”
Marcel begon zijn ondernemersbestaan ruim dertig jaar geleden, toen hij in Goirle de slagerij overnam van zijn baas. “Van het één kwam het ander: nog een zaak erbij in Bladel, later één in Hilvarenbeek, en een productieruimte in Bladel. De winkel in Goirle is inmiddels verkocht.” De winkel en productieruimte in Bladel werden eerder onder handen genomen door Sentho. Dat beviel Marcel opperbest: “Hun mensen leveren goed werk af en gaan pas naar huis als het af is. Gewoon je afspraken nakomen; dat past bij mij. Ik vraag ook niet aan klanten of die familiebarbecue misschien twee dagen later kan.”
www.hetlandleven.com
ww.sentho.nl
Beeld: ©Bert Jansen
Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2024